internetul a schimbat modul în care cumpărăm și vindem nu încape nici o îndoială.

De exemplu, dacă înainte trebuia să credem pe cuvânt un comerciant care ne spunea că are cea mai bună ofertă astăzi în doar câteva secunde am dus mâna la buzunar și am comparat rezultatele de pe mai multe site-uri.

Internetul a schimbat comerțul în sine. Adică nah, fără internet nu ai magazine online (doh!).

Însă, pe lângă faptul că astăzi putem cumpăra aproape orice online, este și foarte ușor să începi să vinzi aici.

Cu doar câteva zeci sau sute de euro, sau aproape fără nici un ban dacă folosești o platformă gratuită gen Olx sau Okazii, oricine poate începe o afacere, poate începe să „vândă pe internet”.

Compară asta cu efortul de a deschide un magazin fizic.

Odată, trebuie să ai banii pregătiți pentru chiria pe câteva luni.

Apoi, costurile cu amenajarea și designul interior.

Foarte probabil, ai nevoie de unu-doi angajați care să fie acolo cât magazinul e deschis.

Ah și să nu uităm de stocurile de marfă.

Ajungi ușor la costuri de câteva zeci de mii de euro costuri, pe când, în online, te descurci cu câteva sute de euro.

Și astfel, aproape toți ne-am transformat în antreprenori. E plin de CEO pe Facebook și Instagram, deși unele persoane nici măcar nu au un SRL sau nu au generat încă măcar o vânzare.

Citește și: 7 semne că nu ești pregătit să devii antreprenor

Mă rog, despre altceva vreau să vorbesc astăzi.

Problema este că această scădere a resurselor de care e nevoie pentru a porni o afacere ne-a făcut să credem că mai sunt și alte lucruri pe care nu mai trebuie să le facem, peste care putem sări.

Am început să credem că dacă nu mai trebuie să trecem prin corvoadele deschiderii unei afaceri fizice, nu mai trebuie să ne chinuim cu nimic ce ține de deschiderea unei afaceri.

Dar e o diferență între a porni o afacere (cu 700 lei oricine are una) și a avea o afacere de succes.

Fiind mult mai ușor să deschizi o afacere, ne gândim mult mai puțin la ea înainte să o pornim. Costurile fiind mult mai mici, la fel a devenit și efortul mental pe care îl depunem pentru a ne asigura că va prospera.

E la fel ca în situațiile când cumpărăm ceva. Nu stai prea mult pe gânduri când ești la casă la un supermarket și mai arunci pe bandă un baton de ciocolată. Și dacă nu îți place, n-ai pierdut mult.

Dacă ne cumpărăm ceva mai scump, cum ar fi o pereche de adidași, ne gândm puțin mai mult. Vrem să ne asigurăm că rezistă, că se potrivesc cu alte haine pe care le avem.

Dar când te gândești să investeşti 60.000 de euro pentru o casă nouă? Ei bine, stai luni de zile comparând ofertele băncilor, vezi multe apartamente înainte de a te decide asupra unuia. Să nu mai zic de discuția de dinainte, chirie versus cumpărarea unui apartament.

Ei bine, când vine vorba de lansarea unei afaceri în mediul online, suntem ca în situația cu adidasul. Ne gândim, dar nu foarte mult.

Cand ar trebuie sa ne urmam instinctul si cand nu

Adică nah, una e să investești 30.000 euro pentru a deschide un magazin fizic, alta e să investești 1000 de euro pentru unul online.

Și aici apare problema. Pentru că singurul lucru pe care internetul îl schimbă legat de afaceri sunt costurile de pornire și cele ale comunicării. Celelalte legi ale economiei, cum ar fi cererea și oferta rămân valabile 🙂

La fel și cea a diferențierii, a propunerii unice de valoare.

În „offline” nu te gândești să deschizi o afacere dacă nu ai ceva diferit. Știi că în momentul în care un client te întreabă „de ce să cumpăr de la tine și nu de la x” trebuie să ai un răspuns bun.

Și nu, „produsul/serviciul nostru e de calitate” nu funcționează. Toată lumea spune asta.

Așa că încerci să găsești metode de diferențiere: aduci produse noi, oferi garanție extinsă, deschizi magazinul într-o parte a orașului mai puțin competitivă și te gândești la alte metode prin care te poți diferenția.

În online însă, e plin de magazine de tipul „și eu”.

Și eu vând X. Magazine care nu au nimic diferit față de alți competitori. Aceeași ofertă, aceleași prețuri, aceleași garanții.

Și apoi acești antreprenori se miră că nu au vânzări.

Păi de ce ar cumpăra cineva de la tine?

Primesc (prea) des telefoane de la noi antreprenori care vor să îi ajut pe partea de marketing dar când încep să îi întreb ce au diferit, cine e publicul țintă, ce buget au sau, cireașa de pe tort, ce produse vând, încep să mă întrebe pe mine ce le recomand.

WTF?!

Dacă ai investi 60.000 de euro în deschiderea unei afaceri ai întreba un străin ce ți-ar recomanda să vinzi?

Fă-ne tuturor un serviciu și dacă nu ai pierdut zile și nopți încercând să identifici o problemă pe care vrei să o rezolvi, o lacună în oferta competiției, mai bine ia acei 1000 de euro și ieși în oraș cu iubitul/iubita sau donează-i într-un scop caritabil.

Citește și: Vrei să pornești o afacere? Nu mai căuta idei, caută probleme

Nu ești pregătit(ă) să pornești o afacere care să aibă și succes. Întoarce-te la carnetul de notițe și mai lucrează.

O afacere e o afacere, indiferent că e online sau nu. Faptul că oamenii cumpără de la competiția ta nu garantează faptul că cineva, oricine, va cumpăra și de la tine. Oamenii cumpără de la afaceri pe care le cunosc. Dacă tu ești nou pe piață, dar nu oferi nimic diferit și mai bun, de ce ar risca cineva cu tine?

Hai, spor în continuare îți doresc!

 

Vrei să ținem legătura?

Vrei să ținem legătura?

Nu scriu prea des. De aceea, dacă vrei să știi ce mai e nou pe blog, cel mai ușor mod pentru a ține legătura este să te abonezi la newsletter. Scriu în general despre antreprenoriat, marketing și „life hacking”, așa cum îi spun eu.

Succes! Ne auzim pe email :)

Încă puțin.

Încă puțin.

Introdu adresa de email și te voi anunța când public un articol nou.

Wohoo! Ne auzim pe email :)

Pin It on Pinterest

Shares
Share This