Nu știu cât de bine mă cunoști, dar sunt ceea ce oamenii numesc „o persoană calmă”.

Rareori mă enervez, chiar și în momentele când totul pare că o ia razna (momente dese când construiești o afacere). De obicei îmi spun „asta e, ce să și faci”.

Dar un lucru care îmi face sângele să fiarbă în vene e lipsa de integritate. Oameni care nu își respectă cuvântul, care, în acest caz, nu plătesc pentru munca depusă.

Dacă e un lucru care îmi displace legat de viața de antreprenor, e faptul că mai întâlnești oameni care cred că pot scăpa cu orice. Care se folosesc de produsele sau serviciile tale și apoi se fac că plouă.

Și mă refer la persoane care e vizibil că nu plătesc pentru că nu vor, nu pentru că nu au, sau sunt nemulțumiți de calitatea produsului/serviciului. Te tot amână, apoi nu mai răspund la telefon. Probabil, speră ei, vei renunța.

Așa am pățit acum un an și ceva cu un client, un restaurant din Timișoara.

Și nu e vorba de bani. Dă-i încolo, am supraviețuit fără ca acea factură să fie achitată.

E greu pentru că sunt șanse ca aceeași persoană să te fi sunat seara la ora 20:00, pentru că „era o urgență”. Și erau foarte multe urgențe, multe lucruri care trebuiau făcute imediat, în aceeași zi. Nu mai intru în detalii, nu despre acest client e vorba astăzi.

E vorba despre faptul că nu regret nici un moment că eu mi-am respectat cuvântul și mi-am îndeplinit obligațiile.

Cum am ajuns să gândesc așa?

Un rol important în dezvoltarea acestui principiu de gândire, în faptul că am ajuns să pun integritatea mai presus de orice, a fost participarea, acum mulți ani, la un proiect numit Fabrica de Antreprenori.

Acel proiect, pe lângă workshop-urile obișnuite pe care le întâlnești la un eveniment legat de antreprenoriat, a inclus o componentă foarte, foarte importanta a promovării integrității.

Fiecare trainer și speaker, pe lângă întrebările obișnuite pe care le primea, vorbea sau era întrebat ceva legat de integritate. Dacă o consideră importantă, ce ar face în anumite situații etc.

Ei bine, așa am ajuns să înțeleg ce înseamnă integritatea și de ce e esențială pentru oricine vrea să reușească în viață.

De ce?

Pentru că, indiferent de ceea ce facem sau contextul în care ne aflăm, dincolo de competențe, de inteligență, de energie, vrem pe cineva în care sa avem încredere.

Integritatea este principalul pilon al câștigării încrederii. Fiecare situație în care ne ținem cuvântul e ca un mic depozit de încredere, care se adună într-un cont și de care ne putem folosi când apelăm la cineva să ne ajute.

Cu cât cererea e mai mare, mai grea, cu atât e nevoie de mai multă încredere în „cont”.

Așa am ajuns ca astăzi să mă simt prost chiar și când întârzii la o întâlnire la bere cu prietenii. Poate e cam mult, dar „ce să și faci”.

„Dar dacă eu îmi țin cuvântul și ceilalți nu?”

Ei bine, revenind la Fabrica de Antreprenori, o întrebare care ne-a venit în minte participanților, și la care probabil te-ai gândit și tu, a fost „Bun, bun, dar dacă eu îmi respect cuvântul și celalalt nu, nu o sa ies în pierdere, nu o sa fiu folosit, tras în piept?”. În principiu situația mea cu clientul rău platnic.

Răspunsul a fost că poate, câteodată, se va întâmpla și asta. Dar lumea e mică, foarte mică. Dacă o persoana face astfel de lucruri, se va afla rapid. Dacă tai colțurile poate câștigi ceva pe termen scurt, dar cu timpul oamenii se vor feri de tine, în special cei foarte competenți, pe care îi vrei în jurul tău.

În mediul profesional, dar cred că și în viață, de obicei ne uităm la trei criterii de bază atunci când alegem oamenii cu care lucrăm sau cu care ne petrecem timpul: inteligența, energia și integritatea. O persoană pe care vrei să o ai alături ar trebui sa le aibă pe toate trei: să poată face ceva, sa își dorească să o facă, și să facă ceea ce spune că va face.

Dacă din cele trei un criteriu e mai important, acela e integritatea. Pentru că, dacă unei persoane ii lipsește integritatea, preferi să fie leneșă și proastă decât energică și deșteaptă :))

În plus, ni s-a spus la evenimentul menționat mai sus, sunt destui oameni integri în mediul de business cu care putem colabora. Deși nu prea vorbim de aceștia, ci mai degrabă de cei care dau „tunuri”, există totuși o comunitate de oameni pentru care cuvântul este cel mai important, oameni care pot încheia o afacere de un milion de euro cu o strângere de mână.

Poste nu sunt mulți. Dar câți suntem, suntem destui pentru a putea colabora între noi.

Am luat în urma participării la acel eveniment decizia de a-mi respecta mereu cuvântul, de a fi integru în orice situație, oricât de greu mi-ar fi. Și nu regret nici un moment faptul ca am luat-o. Nu reușesc tot timpul să fac 100% ceea ce am promis, dar încerc.

Mă uit acum la toate afacerile cu care am interacționat, vreo 70 în doi ani și ceva de când am pornit SMARTERS.

Am avut tot felul de proiecte, clienți de mărimi diferite, de la afaceri care abia porneau și aveau vânzări de câteva sute de euro pe lună, până la altele cu cifră de afaceri de 20-25 de milioane de euro pe an.

Știi ce e interesant? N-am avut niciodată probleme cu clienții companii mari. Aceștia își respectau contractul, făceau plățile la timp (de multe ori și înainte de data scadentă a facturii).

Stau și mă gândesc acum, oare la succesul lor, la faptul că au ajuns să aibă o astfel de cifră de afaceri, nu a contribuit și faptul ca probabil și în trecut au luat aceeași decizie, de a-și respecta angajamentele, de a-și ține cuvântul? Și poate, în momentele în care aveau nevoie de înțelegere, aceasta le era oferita?

Asa că, sfatul meu, și îl scriu aici și pentru mine, e sa fii mereu integru și să interacționezi doar cu oameni integri, oameni care au cuvânt. Cu timpul, se va forma o comunitate de astfel de oameni și ceilalți vor fi excluși.

În plus, te ferești de probleme cum ar fi faptul că poate nu vei mai avea voie să-ți folosești logo-ul actual deși e folosit pe foarte multe obiecte 🙂

Poate uneori pare avantajos să nu-ți ții cuvântul. Dar crede-mă, pe termen lung, ai doar de pierdut. Lumea e mică, foarte mică.

Vrei să ținem legătura?

Vrei să ținem legătura?

Nu scriu prea des. De aceea, dacă vrei să știi ce mai e nou pe blog, cel mai ușor mod pentru a ține legătura este să te abonezi la newsletter. Scriu în general despre antreprenoriat, marketing și „life hacking”, așa cum îi spun eu.

Succes! Ne auzim pe email :)

Încă puțin.

Încă puțin.

Introdu adresa de email și te voi anunța când public un articol nou.

Wohoo! Ne auzim pe email :)

Pin It on Pinterest

Shares
Share This