De ce există SMARTERS - Toma Grozăvescu

Ahh, ce idealist ești Toma, lumea nu e cum îți imaginezi tu” sau „O să te trezești într-o zi la realitate, o să vezi cum e lumea cu adevărat”. Probabil asta vei spune și tu la finalul articolului. Nici o problemă, nu o iau personal, nu ești nici prima nici ultima persoană care îmi spune asta 🙂

De fapt, cred că una din constantele vieții mele în ultimii ani au fost aceste vorbe spuse de oamenii cu care am intrat în contact. Nu știu cum se face că până acum viața nu „s-a trezit” să vină să-mi arate „cum e cu adevărat”, dar eu îmi văd de treabă așteptând-o.

Am spus asta pentru că, vei vedea, dincolo de a fi o agenție de marketing, „De ce”-ul SMARTERS este ceva mult mai ambițios. Că voi reuși să-l ating sau nu, nu știu. Dar știu sigur că voi încerca.

Nu îmi vine să cred că au trecut deja aproape 2 ani de când SMARTERS a luat naștere „oficial”. Simt cumva că în timpul acesta am reușit să comunic foarte puținor oameni adevăratul „De ce” al SMARTERS.

Cred că, pe lângă angajați și câțiva prieteni apropiați, nimeni altcineva nu știe motivul pentru care am pornit SMARTERS. Am definit viziunea, dar nici aceea nu acoperă „de ce”-ul personal. De aceea acest articol.

Prima piesă din puzzle

Unul din primele momente de „aha!” care aveau să contribuie la definirea scopului SMARTERS (chiar dacă pe atunci nu exista nici măcar ideea de SMARTERS) a avut loc în timpul facultăţii. Eram prin anul 3 și îmi amintesc de o discuție avută cu o colegă care se plângea de cât de greu e în România, cât de prost merg lucrurile și cum totul e de rahat.

Pe de o parte, total de acord, mai sunt multe lucruri care nu merg deloc bine sau se pot îmbunătăți în România. Dar eram cumva șocat de faptul că totuși ea nu observa deloc și lucrurile bune care se întâmplă.

Eu, fiind implicat și în voluntariat, intrasem în contact cu o grămadă de tineri care dădeau din timpul lor, energia lor, uneori banii lor pentru a organiza proiecte pentru alți colegi sau tineri.

După fiecare proiect în care eram implicat vedeam oameni care avuseseră propriile momente de „aha!” și pentru care, acum, orizontul era mai larg. Și totul era făcut de oameni a căror singur interes era să crească și ei în proces.

Dar, cu aproape oricine vorbeam, exista aceeași viziune asupra lumii ca și în cazul colegei mele. Și eu eram ceva de genul „Oameni buni, nu vedeți câte lucruri pozitive sunt în jurul nostru?”. Cred că prima materializare a dorinței de a le arăta oamenilor că lucrurile pot fi făcute și altfel a fost Grozav! prin care mi-am propus să le arăt oamenilor comunitatea lor prin alți ochi, să arăt și poveștile pozitive din Timișoara.

Cumva faptul că mereu în jur oamenii spuneau că nu se poate a fost primul pilon ce a stat la baza definirii scopului SMARTERS.

Atunci când trăiești al doilea cel mai important moment din viață

Un altul s-a materializat în momentul în care am ajuns la partea a doua din celebra vorbă a lui Albert Einstein: „Sunt două momente importante în viața fiecărui om. Unul când se naște, al doilea când află de ce”.

Ei bine, am avut norocul ca, la doar 23 de ani, să trăiesc și acest al doilea moment. Îmi amintesc și acum, era 5 ianuarie 2013 momentul când am finalizat un exercițiu de setat obiective (despre care plănuiesc să scriu) și în urma căruia am reușit, prin 20 de cuvinte, să exprim esența a ceea ce îmi doresc în viață.

Așa arăta rezultatul zilei de 5 ianuarie 2014.

Scopul in viata al lui Toma Grozavescu

Scopul in viata al lui Toma Grozavescu

Știu sigur că l-am identificat pentru că, după aceea, timp de o săptămână m-am simit de parcă pluteam, eram zen. Și acum, de fiecare dată când fac ceva care mă apropie de acest scop, mă simt fericit, împlinit.

Ei bine, a doua componentă a identificării scopului în viață este să îți alegi cum îl vei atinge. Și mi-am dat seama că cel mai bun mod pentru a le arăta oamenilor că se poate, pentru a aduce un impact pozitiv este prin a fi eu însumi un exemplu.

Când te doare prea tare pentru a nu face ceva

Cred că un alt lucru care m-a durut în timpul facultății era să văd tineri care considerau că singura soluție pentru o viață decentă este să plece afară. Am întâlnit o mulțime de tineri foarte competenți și energici, dar care pur și simplu nu simțeau că se merită să se zbată în România. Ca să parafrazez un vers dintr-o melodie Vama „își căutau viața pe afară”.

Argumente de genul „dar uite ce lucruri frumoase se întâmplă în jur” nu erau destul de puternice pentru ei, pentru că erau din mediul ONG-istic. Era nevoie de un exemplu „din viața reală”. Așa că am zis că o afacere e cât de reală se poate.

Tot în timpul facultății, urma unui proiect pe care l-am organizat în ONG-ul din care făceam parte, am ajuns să îmi dau seama că marketingul, comunicarea, îmi sunt punctele forte și sunt ceea ce mă pasionează.

Astfel am ajuns la concluzia că, pentru a le arăta oamenilor că se poate, pentru a le da un exemplu „din viața reală” trebuie să construiesc o companie în care oricine și-ar dori să lucreze. O companie în care dacă ai lucra, primul gând când te-ai trezi dimineața nu ar fi „of la naiba, iar trebuie să merg la lucru” ci să mergi acolo cu plăcere, abia să aștepți să-ți revezi colegii.

O companie care să fie exemplu de profesionalism și eficiență la nivel internațional. Și, cel mai important, o companie care să le dea românilor plecați în afara țării un motiv bun pentru a se întoarce și pentru a-și folosi competențele la noi în țară.

Varianta finală a SMARTERS seamănă mai mult cu un start-up de start-up-uri decât cu o agenție de marketing. Ce îmi propun este în primul rând să creăm o echipă în cadrul SMARTERS care „să mănânce marketingul și business development-ul pe pâine”, și apoi să pornim sau să ne alăturăm altor proiecte antreprenoriale care vor să rezolve diferite probleme în România.

Deja văd o clădire cu 5 etaje, cu o firmă mare, luminoasă, deasupra ei, pe care scrie SMARTERS. La demisol e o sală de sport, CEO Gym se numește, la etajul 1 avem săli de evenimente, etajele 2 și 3 sunt destinate start-up-urilor pe care le incubăm și la 4 și 5 se află echipele de marketing și cele care se ocupă de celelalte proiecte proprii.

Cum spuneam la început, dincolo de a fi o agenție de marketing, SMARTERS reprezintă în primul rând o idee, un mod de gândire.

Scopul meu, prin intermediul SMARTERS, este de a arăta că lucrurile se pot face diferit și „la noi”. Să arăt că dacă fiecare din noi își face treaba, putem avea o țară și un mediu de business unde cuvântul înseamnă mai mult decât orice, unde poți încheia o afacere de 1 milion de euro printr-o strângere de mână. Cred că mult mai mulți dintre noi pot merge la lucru de drag, că pot fi mândri de munca lor, de colegii lor, de brandul pe care îl reprezintă.

Cred că profesionalismul, integritatea și impactul pot fi valori trăite de fiecare membru al unei organizații și nu doar cuvinte pompoase pe care să le punem la pagina „Despre noi”.

Cred că și la noi se poate, doar că trebuie să muncim și să ne facem fiecare partea, pe cât de bine putem.