Cum să înveți totul mult mai repede - Toma Grozăvescu

Știu că este un titlu pretențios, dar experiența mi-a arătat că se poate.

Acum 4 ani citeam prima carte despre marketing. După doi ani, am ajuns să fondez prima agenție de growth hacking marketing din România. Fără nici o zi de experiență „oficială” în domeniu înainte de lansarea agenției, am reușit chiar de la început, în medie, o creștere de până la 300% a vânzărilor clienților noștri, în primele luni ale colaborării. Doi ani mai târziu de la lansarea SMARTERS, am ajuns să prezint conceptul de growth hacking în fața celor mai mari branduri din România.

Nu spun aceste lucruri pentru a mă lăuda. Știu că mai am ENORM de multe lucruri de învățat și oricum ambițiile sunt mult mai mari. Dar aceleași principii pe care le-am aplicat pentru a învăța marketing le-am folosit și când vine vorba de sănătate, nutriție, sport etc. cu rezultate similare.

Astfel am ajuns să văd cum, mare parte din sfaturile de sănătate oferite de toți „guru” și mulți bloggeri din domeniu nu doar că sunt inutile, dar ne pot face și rău. Majoritatea oferă tactici și „secrete” care tratează efectele, nu cauzele.

Foarte rar, cele mai importante lecții dintr-un domeniu sunt ascunse, sunt secrete. De obicei ne stau chiar în fața ochilor, dar mereu suntem în căutarea a ceva mai complicat, a unui algoritm matematic care să ne ajute să obținem ceea ce vrem.

Probabil deja te gândești „Bun, bun deșteptule, și totuși, cum ajung în top 5% din orice domeniu?”.

Voi prezenta mai jos câteva lecții-principii învațate de mine în ultimii ani. Momentan atât am reușit să deconstruiesc din ceea ce am observat că am făcut sau preluat eu de la alții, conștient sau inconștient. Dacă pe viitor voi reuși să definesc mai specific „Cum”-ul, voi reveni cu un articol care să-l completeze pe acesta. Până atunci să ne concentrăm pe „Ce” și „De ce” pentru că sunt cele mai importante.

Lecția 1: Sunt puține lucruri care contează cu adevărat.

Dacă ne uităm la statistici precum faptul că ZILNIC se publică un număr incredibil de 2.527.625 de noi articole de blog, este ușor să acceptăm faptul că e greu să înveți ceva nou, să devii un expert în domeniu. La urma urmei, mai sunt și atâtea cărți de citit, experți de urmărit, noi descoperiri cu care să ne ținem la curent, încât creierul nostru pur și simplu ar exploda dacă am încerca să citim totul.

Deși sunt de acord că există multă informație și zilnic se produce tot mai multă, cred că puțină este cu adevărat nouă și chiar și mai puțină contează cu adevărat.

Când vine vorba de marketing, în cadrul SMARTERS mă ocup de următoarele arii: optimizarea pentru motoarele de căutare, promovare pe Facebook, Google Adwords, optimizarea ratei de conversie, copywriting, marketing prin conținut, strategie. Acestea sunt, în sine, discipline, cu sub ramurile lor și nenumărate posibilități de specializare.

Așa cum îți imaginezi, volumul de noi informații din domeniu este imens. Doar să te ții la curent cu ce s-a mai schimbat e o provocare, mai ales când vezi că și Google angajează specialiști să îi ajute cu optimizarea pentru motoarele de căutare.

Anul trecut, doar prin intermediul aplicației Pocket am citit articole echivalente a 15 cărți (asta pe lângă celelalte 32 de cărți „normale” citite și alte articole citite în browser pe mobil și desktop). Poate pare un volum imens de informație consumată și îmi place să citesc, dar nu sunt Batman.

Pocket Toma Grozavescu

O mare parte din aceste articole au fost doar scanate, nu citite cu atenție. Asta pentru că o mare parte din informația din ele o auzisem și în alte părți sub o formă diferită. Aceeași idee o poți auzi la mulți autori sub nume diferite, pentru că fiecare dintre ei vrea să-ți vândă informația.

Dar foarte puține lucruri contează cu adevărat și dacă le înțelegi pe acestea îți va fi mult mai ușor, orice faci. De exemplu, o mare problemă în marketing sunt schimbările care au loc la marile platforme de marketing, Facebook și Google. Aproape zilnic unul din acești giganți anunță noutăți legat de cum funcționează. Doar să te ții la curent cu aceste noutăți ar fi o provocare.

Dar, dacă înțelegi care este scopul de bază al Facebook și Google, aceste mici schimbări sunt mult mai ușor de anticipat. De exemplu, dacă știi că scopul Google este de a ne oferi nouă ca utilizatori răspunsuri cât mai exacte la întrebările formulate, atunci este ușor de înțeles de ce o tactică precum repetatul excesiv al unui cuvânt într-o pagină nu este o soluție pe termen lung pentru a apărea în rezultatele motoarelor de căutare. Adaugă trendurile legate de folosirea telefonului mobil, a căutării cu vocea și a asistenților virtuali și e ușor de înțeles, de exemplu, de ce Rich Snippets sunt cruciale pentru viitorul afacerii tale online.

Ce am spus mai sus nu e un secret. Probabil ai auzit de Principiul Pareto. Ei bine exact despre acesta în acțiune este vorba. În viață, 20% din informație ne aduce 80% din rezultate. Nu avem nevoie de informație mai multă, avem nevoie de informație mai bună.

Problema este, cum ne dăm seama care este această parte de 20%? Prin punctele următoare.

Lecția 2: Caută principiile fundamentale din orice domeniu, nu tacticile

Pentru un om cu un ciocan, orice arată ca un cui” spunea Charlie Munger, un investitor legendar care, alături de Warren Buffet, a construit Berkshire Hathaway, o firmă de investiții cu rezultate disproporționate față de concurență și care l-a făcut pe Warren Buffet cel mai bogat om din lume într-o perioadă.

Unul din lucrurile pe care acesta le spunea și le promova era conceptul de „Modele Mentale” pe care, dacă nu mă înșel, și Warrent Buffet l-a preluat de la el. Practic, spunea Munger, sunt puține lecții și principii fundamentale în orice domeniu. Dacă le înțelegi pe acestea, știi mai multe despre acel domeniu decât mare parte a experților. Îți recomand cu mare căldură să urmărești câteva video-uri de pe Youtube cu el, îți va schimba modul în care vezi lucrurile

Practic, aceste modele mentale sunt un fel de checklist-uri mentale, un fel de scurtături în gândire pe care le folosești pentru un domeniu anume. Acestea te ajută pe de o parte să te concentrezi pe ceea ce contează cu adevărat și pe de altă parte să iei decizii mai rapide și mai bune eliminând erorile.

Rezultate Cautari Google Cum sa Slabesti

De exemplu, sunt 767.000 de rezultate pe Google pentru „Cum să slăbești”. Dacă ar fi să ții cont de toate sfaturile din aceste rezultate, ar trebui să ai mereu o carte cu tine să vezi ce poți mânca și ce nu, ce exerciții fizice să faci etc. Și tocmai acesta este motivul pentru care oamenii nu se apucă de slăbit și, în general, de obiceiuri sănătoase: există prea mult lucruri pe care le-ar putea face și astfel decid să nu facă nimic.

Și știi care este principala cauză a faptului că oamenii nu slăbesc? Nu fac nimic în legătură cu asta 🙂 Uită-te în jur, uită-te la tine și îmi vei da dreptate.

Însă, când vine vorba de slăbit, sunt câteva lucruri de bază:

– mănâncă mai puțini carbohidrați;

– mănâncă mai multe proteine;

– fă mișcare (nu sport neapărat);

– odihnește-te;

– nu bea calorii;

– planifică momentele când ai voie să trișezi;

– mănâncă 30 de grame de proteine în primele 30 de minute de când te trezești;

Îți garantez, cu aceste 7 lucruri, ușor de ținut de altfel, 98% din oameni ar slăbi. Dar se complică cu tot felul de diete, programe de sport mega complicate și obositoare, incompatibile cu programul lor și nu își dau seama că doar înlocuind câteva alimente pe care le mâncăm de obicei și alegând mai des să meargă pe jos în loc să meargă cu mașină ar vedea rezultate.

Experții mereu vor încerca să facă lucrurile să pară complicate pentru că altfel rolul lor nu ar mai exista. Dar, în realitate, tot ce se întâmplă în lume, și în fiecare domeniu în parte, poate fi redus la câteva principii de bază.

Cum găsim aceste principii de bază și modele mentale?

Citind. Citind mult, citind orice, luând notițe și încercând să identificăm tiparele care se repetă și să ne dezvoltăm acele modele mentale. Și la un moment dat ne vom trezi, mergând pe stradă și uitându-ne în stânga și în dreapta, că am devenit o persoană înțeleaptă care înțelege ce și de ce se întâmplă în jurul ei.

Și asta mă duce la lecția următoare.

Lecția 3: Caută resursele de bază din orice domeniu

Învățarea este ca un copac. Prima dată avem nevoie de rădăcini puternice și bine înfipte în pământ, apoi de un trunchi solid, apoi de ramurile groase, apoi din ce în ce mai subțiri și în ultimul rând de frunze.

Dar ce facem noi de obicei? Căutăm idei, tactici, rezolvări rapide. Câteodată vor funcționa, câteodată nu, dar data viitoare când vom avea o problemă va trebui din nou să căutăm idei pentru a o rezolva, în loc de a avea o bază solidă internă care să ne permită să le rezolvăm de unii singuri.

Repet de foarte multe ori problema cu abundența de informații pentru că, pentru majoritatea dintre noi, este una din principalele piedici în a trece la acțiune și a învăța ceva nou. Acele 2.527.625 de noi articole în fiecare zi sunt reale și ne bântuie.

Dar asta nu trebuie să ne oprească

Pentru că, așa cum sunt puține principii fundamentale în fiecare domeniu, la fel este și când vine vorba de resurse din care să învățăm.

De exemplu, la o căutare pe Google pentru „How to be more productive” primesc peste 28 de milioane de rezultate. Dar dacă îți spun că există o carte de 381 de pagini care cuprinde în proporție de 80% învățămintele din aceste rezultate?

Cum sa fii mai productiv - rezultate cautare Google

Este vorba despre cartea Cele 7 deprinderi ale oamenilor eficace de Stephen Covey. Acea carte te va învăța tot ce ai nevoie pentru a fi mai productiv, mai rămâne doar să găsești un mod potrivit ție pentru a le aplica.

Nu avem nevoie de 3 aplicații pe telefon, 2 sisteme de luat notițe, 4 agende, pix cu cerneală din lacrimă de inorog, hârtie din Egiptul antic pentru a fi mai productivi. Avem nevoie doar de ceva pe care să ne notăm ideile și sarcinile, un sistem corect pentru prioritizare și să mai înțelegem câteva lucruri de bază despre cum funcționăm noi ca oameni.

Ce încerc să spun aici este că există foarte multe informații superficiale, mai ales pe internet. Tot felul de experți care își dau cu părerea, de multe ori doar reproduc ce au citit în altă parte fără a încerca să aplice și ei ceea ce predau. Și mai toți dintre ei se concentrează pe tactici și idei, pe frunze.

Cum găsim resursele care chiar contează? Nu există un proces în 5 pași simpli pentru a reuși asta. Este mai mult vorba de a încerca și de a greși până descoperim ce funcționează.

Înainte de a găsi newsletterele pe care le urmăresc astăzi și care îmi asigură toată informația de care am nevoie, am citit O TONĂ de informații superficiale, de prostii. Dar așa am ajuns la bază, la resursele de calitate.

Ce poți face este ca atunci când citești ceva ce ți se pare util, să mergi mai adânc, mai spre bază. Mergi pe link-ul din articol unde este detaliată ideea care ți-a atras atenția. Dacă se repetă o sursă în mai multe locuri, intră și vezi mai mult despre ce e vorba. Așa ajungi la cărți gen „Cele 7 deprinderi” care fac diferența.

Un alt lucru pe care îl recomand sunt agregatoarele, general vorbind. Acestea sunt, fie că vorbim de un newsletter, un site sau chiar o rețea socială, locuri unde sunt adunate și filtrate cele mai importante resurse/noutăți din domeniu. Cam în fiecare domeniu există diferiți curatori, cei care citesc mult și apoi îți rezumă ce este mai important.

Eu de exemplu am un număr de aproximativ 10 newslettere la care sunt abonat și fiecare din ele include săptămânal sau lunar cele mai importante articole și noutăți din domeniu. Dacă văd că ceva se repetă, intru și îmi iau mai multe detalii. De asemenea, am folosit Twitter ca un agregator. Acolo nu urmăresc prieteni și nu am postări personale, ci doar urmăresc influenceri și persoane care mă interesează din domeniu, departe de nebunia de pe Facebook unde sunt invadat de poze cu copii, pisici și mai știu eu ce.

Caută și vezi ce ți se potrivește ție și domeniului care te interesează ca mod de informare, dar nu te opri până nu ajungi la oamenii și resursele care chiar contează.

Lecția 4: Aplică raționamentul după primul principiu

Această lecție este crucială atât pentru a învăța ceva nou, dar mai ales pentru a învăța bine.

Raționamentul după primul principiu este un mod de gândire din fizică despre care am auzit pentru prima dată de la Elon Musk, dintr-un discurs TED.

Elon Musk explicând raționamentul după primul principiu.

Ce înseamnă raționamentul după primul principiu?

De obicei, noi gândim prin analogie: „Dacă X a fost așa și Y seamănă cu X, înseamnă că și Y va fi la fel”. Dacă toți prietenii noștri fac un lucru într-un anumit mod, înseamnă că așa trebuie să îl facem și noi.

Și este normal să acționăm așa „by default”. Creierul nostru pur și simplu nu are destulă putere de procesare pentru a gândi totul de la 0. Dacă intrăm într-o cameră și vedem 30 de persoane care stau în bănci și pe cineva care stă în fața lor și scrie la o tablă, ne dăm seama instant că este vorba de o sală de clasă. Nu trebui să analizăm fiecare copil, fiecare obiect etc., ar fi inutil.

Problema este că, în anumite cazuri, acest mod de a acționa poate da greș și istoria este plină de exemple pentru situații când nu e bine să faci ce fac și ceilalți. În plus, dacă vrem să devenim foarte buni într-un domeniu într-un mod rapid, trebuie să facem lucrurile altfel.

Și aici intră în scenă raționamentul după primul principiu. Acesta spune să reduci un anumit lucru sau fenomen la componentele sale de bază și să raționalizezi de acolo. Acesta este folosit de fizicieni pentru a înțelege cele mai complexe fenomene din univers.

Chiar dacă nu putem acționa zilnic după raționamentul primului principiu, ce putem și trebuie să facem este să-l aplicăm atunci când facem sau învățăm ceva pentru prima dată. Astfel vom găsi propriile soluții pentru acele probleme sau situații.

De exemplu, în loc de a alege promovarea pe Facebook pentru că toată lumea vorbește despre asta ar trebui să o luăm altfel.

– Care este rolul marketingului?

– Să ajute afacerea să crească.

– Ce trebuie să facem pentru ca afacerea să crească?

– Trebuie să mărim vânzările.

– Pentru a mări vânzările, ce trebuie să facem?

– Să atragem clienți noi SAU să vindem mai mult celor existenți.

Și deja avem două direcții în care putem merge.

Varianta 1.

– Clienții sunt conștienți de problema pe care produsul nostru o rezolvă?

– Da.

– Și caută activ să o rezolve prin diferite moduri cum ar fi motoarele de căutare?

– Da.

– Atunci ne vom promova prin SEO sau Google Adwords. Ar fi o idioțenie să irosim bani promovându-ne pe Facebook când deja avem oameni care caută un produs ca al nostru.

Varianta 2.

– Este adevărat că este de câteva ori mai ieftin să vinzi unui client deja existent decât să atragi unul nou?

– Da.

– Avem instrumentele de a comunica cu clienți deja existenți?

– Da avem, adresele lor de email și un serviciu de newsletter.

– Atunci vom veni cu o campanie de fidelizare pentru clienții existenți.

Acum înțelegi cum funcționează acest mod de gândire? În loc să mergem să ne promovăm pe Facebook pentru că așa face toată lumea, am ajuns la două soluții noi și mult mai eficiente de promovare.

 

Putem aplica acest mod de gândire în orice domeniu.

Să spunem că vrem să slăbim.

– Care sunt principiile fundamentale pentru a slăbi?

– Unul dintre ele este deficitul de calorii. Adică să ardem mai multe calorii decât consumăm.

– Pentru mine, ar fi mai ușor să am grijă câte calorii consum sau să ard mai multe?

– Mă știu un pofticios, deci prima variantă cade.

– Bun, și cum am putea arde mai multe calorii?

– Păi, am putea merge la sală. Sau, am putea merge pe jos sau cu bicicleta în loc de mașină. Sau am putea alege să facem sprinturi de 15-20 secunde în loc de a face jogging 10 kilometri. Sau am putea să ne folosim de unul din cele mai importante principii ale termodinamicii.

– Stai, ce? M-ai pierdut.

– Unul din procesele corpului nostru care consumă cea mai multă energie este cel prin care ne menținem temperatura corpului constantă.

– Cu alte cuvinte, putem slăbi doar stând?

– Dap, punând o compresă cu cuburi de gheață pe spate în timp ce citim sau mergând mai des în tricou, chiar dacă e mai răcoare afară.

Știu că pare ciudat, și niciun „expert” nu s-a gândit la asta, dar funcționează. De aceea, unii înotători consumă chiar și 12.500 de calorii pe zi și tot arată mai bine decât tine sau mine 🙁 . Să stai 4-5 ore pe zi în apă la temperatura camerei pune o presiune incredibilă pe corpul tău pentru a-și menține termperatura constantă.

Am folosit acest mod de gândire pentru a obține pentru clienții noștri rezultatele menționate la începutul articolului, pentru a-mi putea ține respirația 3 minute și pentru a dubla în doar 48 de ore numărul de flotări pe care le pot face.

Plus, dacă Elon Musk a folosit acest principiu pentru a fonda trei din cele mai inovatoare companii ale momentului care valorează zeci de miliarde de dolari, te poate ajuta și pe tine să devii mai bun în ceea ce te interesează.

Lecția 5: Bun e bun îndeajuns

Pe lângă abundența de informații, un alt lucru care ne oprește chiar și din a începe să învățăm ceva nou e percepția că e extrem de greu să devii expert într-un domeniu. Și într-o anumită măsură așa este.

Malcolm Gladwell este cel care a popularizat teoria conform căreia sunt necesare 10.000 de ore de practică pentru a deveni expert într-un domeniu. Acesta a arătat cum unii din cei mai buni muzicieni, dansatori și alte persoane foarte apreciate în domeniile lor (experți cu alte cuvinte) au petrecut cele 10.000 de ore practicând meseria.

Dar aici vorbim de Top 1% din lume. Dacă asta îți propui, mergi înainte, nu am nimic împotrivă.

Trebuie doar să știi faptul că diferența dintre ceea ce poți să faci dacă ești în top 5% într-un domeniu și între primii 1% este foarte mică. Probabil știi chiar și cele mai mici dedesubturi ale specializării tale. Pe de altă parte însă, ești aproape ignorant față de ce se întâmplă în jur pentru că, pur și simplu, nu mai ai timp de altceva.

Dacă avem nevoie de 10.000 de ore de practică pentru a deveni unul din cei mai buni chitariști din lume, știi de câte ore ai nevoie pentru a ști să cânți la un nivel de bază la chitară?

Hai, încearcă să ghicești: să fie 100 de ore? 200? 500?

Răspunsul e 20. În 20 de ore de practică deja poți să impresionezi o fată cu talentul tău la chitară.

Dacă aplici raționamentul după primul principiu în primele 20 de ore într-un domeniu, ai făcut deja o cale lungă.

Uite această idee prezentată mai pe lung în acest video TED.

Un alt motiv pentru care consider că nu merită să fii în Top 1% în domeniul tău e faptul că, în timpul  de care ai nevoie pentru a ajunge din primii 5% în primii 1% într-un domeniu poți ajunge în top 5% în alte 2 domenii.

Și astfel, spre deosebire de expertul care vede orice ca un cui, tu poți combina în mod creativ domeniile în care ești printre cei mai buni.

De exemplu, eu aș putea să petrec 10.000 de ore pentru a deveni cel mai bun expert SEO. Să știu toate dedesubturile domeniului, aspectele tehnice, cum să creez conținut într-un mod scalabil, cum să atrag link-uri către site etc.

Sau aș putea să învăț destul SEO încât site-ul să fie bine optimizat și să mă folosesc de cele 20% din tactici care îmi aduc 80% din rezultate și în restul timpului să învăț cum se face promovarea pe Snapchat sau Instagram și să aduc clienți cu 2 bani cost per click pe site-ul meu, în timpul acestui proces dezvoltându-mi și un avantaj competitiv în fața competiției.

Asta e valabil pentru toate domeniile vieții. La un anumit moment, timpul necesar pentru a ne îmbunătăți cunoștințele și competențele nu mai dă randament.

 

Lecția 6: Folosește la maximum „timpii morți”

Deși putem găsi scurtături pentru a învăța mai repede și a deveni experți în domeniul nostru, tot trebuie să învățăm mult, nu există scurtătură pentru asta.

Însă există o diferență între a învăța mult și a petrece mult timp învățând.

Îmi amintesc, eram în anul trei de facultate. Imediat după începutul semestrului II, două colege au început să meargă la bibliotecă pentru a lucra la lucrarea de licență. În acel moment majoritatea dintre noi nici măcar nu știam pe ce ne facem teza.

Știu că mergeau la bibliotecă pentru că vedeam zilnic check-in-uri și selfie-uri la bibliotecă 🙂 Ei bine, lunile au trecut și am ajuns și noi să ne apucăm, vrând nevrând, de lucrări. Țin minte foarte bine momentul pentru că m-am apucat de licență undeva în luna mai pentru că până atunci am fost implicat în organizarea unui proiect mare în ONG-ul în care activam.

Știi care e partea amuzantă? Am ajuns să termin licența înaintea colegelor care începuseră în ianuarie/februarie.

Deși ele au petrecut mult timp cu lucrul la teza de licență, nu știu cât au și lucrat efectiv.

Și asta facem cu toții de obicei, când vrem să învățăm ceva. Pierdem timp cu fel de fel de activități prea puțin importante pentru obiectivul nostru final.

Mi se pare amuzant când aud prieteni cum se vaită cât de ocupați sunt, cât au de lucru, dar îi vezi zilnic pe Facebook sau Instagram 🙂

Spun asta pentru că și eu am făcut exact același lucru. Mă tot plângeam cât de ocupat sunt. Până am descoperit un program numit RescueTime care te ajută să măsori timpul petrecut în diferite aplicații pe computer.

Nu mică mi-a fost surpriza când am primit primul raport să văd că petreceam zilnic și 3-4 ore pe social media! Normal că nu mai aveam timp și de altceva, nu mai aveam timp să citesc!

RescueTime - Your Daily dashboard - Google Chrome 2017-03-21 18.57.58

Uite un mic experiment pentru tine. Instalează-ți și tu RescueTime și vezi cât timp petreci zilnic pe diferite site-uri. Vei rămâne șocat/ă. Să nu uiți de faptul că și pe telefon mai petrecem destule minute/ore tot pe social media.

Pe lângă acești „timpi morți” pe care îi creăm noi în mod artificial, se întâmplă în mod natural să mai existe și timpi morți. Fie că suntem blocați la o coadă, așteptăm după cineva sau e vorba pur și simplu de ritmul biologic al corpului. Nu poți fi la 100% tot timpul!

Dar atunci când vine vorba de timpul nostru nu trebuie să fim victime. Pentru că, deși anumite momente moarte sunt de neevitat, ce facem cu ele este decizia noastră.

Unul din cele mai importante lucruri care mă ajută să citesc în medie o carte pe săptămână e faptul că folosesc la maximum acești timpi morți.

Stau la o coadă? Scot telefonul mobil și citesc un email sau un articol salvat.

E seara și sunt prea obosit pentru a mai lucra? Iau tableta și citesc un articol salvat sau continui o carte începută.

Merg cu trenul? Nu plec fără o carte sau tabletă!

Și lista poate continua. Dacă la prânz simt că sunt prea lipsit de energie pentru a face taskuri mai grele, mă apuc să citesc ceva, care pentru mine este o activitate relaxantă.

Și așa, ușor, ușor, se adună acel echivalent a 23 de cărți pe an.

Cred că în viață unul din cele mai importante lucruri este să fii pregătit atunci când șansa îți bate la ușă. Dacă atunci când ni se ivește o nouă oportunitate noi abia atunci ne apucăm să învățăm și să ne pregătim pentru ea, sunt toate șansele să treacă pe lângă noi.

Folosindu-te de acești timpi morți vei vedea cum ușor, ușor aduni informații care îți prind bine pe viitor.

 

Lecția 7: Dacă ai un proces bun, succesul este inevitabil

Puține lucruri contează cu adevărat, să ai un proces bun este unul dintre ele.

Un proces repetabil face diferența dintre un profesionist și un amator. Te-ai întrebat vreodată de ce unele persoane, fie că sunt consultanți, speakeri, sportivi etc. au constant rezultate bune, în schimb alții poate strălucesc o dată și apoi nu mai aude nimeni de ei? Îți spun eu: procesul.

Acest principiu este similar cu conceptul de „modele mentale” dar este mult mai aplicat, mai „fizic” dacă vrei. Pentru că, în mod ideal ar trebui nu doar să ai gândit un proces prin care să atingi ceea ce îți dorești, ci și să îl ai scris undeva, să te poți verifica cu el și să îți fie clar unde ești și ce trebuie să faci mai departe.

Ce am început să fac de când m-am trezit din „beția” adolescenței și m-am apucat mai serios de învățat a fost să-mi iau notițe. Notițe cu ceea ce citeam, ce auzeam, ce încercam și mergea. Iar în timp, am reușit pentru majoritatea lucrurilor pe care le fac să am în mod conștient un proces pe care să îl aplic.

Asta nu înseamnă că se aplică tot timpul 100%, dar am un mod de a începe și la nevoie mă adaptez. În loc de a începe de fiecare dată într-un mod haotic, de la ce fac alții, mă uit la ce am făcut data trecută și a mers. Și dacă am aplicat raționamentul după primul principiu prima dată când am făcut un lucru, acum avem o rețetă pentru succes.

Pretutindeni, fie că vorbim de oameni sau de fenomene naturale există tipare, există anumite lucruri care merg și există o anumită ordine a celui mai bun mod în care să faci un lucru. Dacă începi să fii atent la aceste tipare și să ți le notezi vei vedea cum poți ușor să devii expert în mai multe domenii.

–-

Acestea au fost, pe scurt, lucrurile pe care le-am învățat eu în ultimii ani și care m-au ajutat să aprofundez atât de mult atâtea domenii.

Folosesc aceste lecții, aceste principii de gândire și acțiune, atunci când trebuie să cunosc o industrie nouă pentru lucrul cu clienții noștri sau atunci când mă interesează ceva personal sau profesional.

Dar nu mă crede pe cuvânt, încearcă-le! 😉 Spor în toate să ai, Toma.