Salutări.
Inițial am scris rândurile de mai jos pentru abonații la newsletter-ul SMARTERS.
Dar ideile mi se par importante și valabile pentru orice arie a vieții.
Când citești articolul doar înlocuiește cuvântul „marketing” cu domeniul în care activezi, sau tema care te interesează cel mai mult.
–
Totul pornește cu o poveste (reală):
Într-o zi, 5 angajați Google au mers la Larry Page, CEO-ul companiei pe acea vreme, cu o nouă idee de aplicație.
Făcuseră deja mici teste pentru a vedea dacă oamenii chiar sunt interesați de ea, au cerut și feedback-ul unor colegi, toți indicatorii arătau că va fi un succes masiv.
Așa că voiau să obțină resurse pentru a o și implementa.
Intră aceștia în biroul lui Larry, prezintă ideea, arată rezultatele de până atunci și feedback-ul entuziasm primit de la cei care au testat ideea.
Când au terminat prezentarea, așteptau cu emoții părerea lui Larry, la care el răspunde:
– Într-adevăr, pare că aveți o idee cu potențial aici. Ce obiective aveți pentru primul an?.
Nu știu dacă știi, dar cei de la Google folosesc conceptul de moonshots, de obiective mărețe, ce par a fi aproape imposibil de atins.
Pe principiul „țintește să ajungi pe lună. Și dacă eșuezi, tot vei fi ajuns în spațiu, mai mult decât restul lumii”.
Pornind de la această filosofie, membrii echipei spun cu o voce puțin temătoare pentru că sperau să nu-și fi ales un obiectiv „prea” irealist: 50.000.000 de utilizatori într-un an.
Din nou, ține minte că era o aplicație doar la stadiul de prototip.
Stă Larry puțin, se gândește, și spune: de ce nu 100.000.000?
– Dar stai puțin! încep să reacționeze membrii echipei, deja ne-am stabilit un obiectiv foarte ambițios, nu știm dacă îl atingem nici pe acesta.
– Da, ați ales un număr. Dar de ce nu ar putea fi și mai mare? Oricum încă nu știți cum să-l atingeți nici pe cel pe care vi l-ați stabilit.
Întâlnirea s-a terminat și ca obiectiv al aplicației a rămas numărul de 100.000.000 de utilizatori.
Long story short, după 12 luni aplicația avea 80.000.000 de utilizatori. Nu s-a atins obiectivul final, dar s-a reușit un rezultat cu 40% mai mare decât obiectivul inițial.
Poate nu au ajuns pe lună, dar cu siguranță au ajuns în spațiu, mult mai departe decât visăm majoritatea să ajungem.
De ce ți-am spus această poveste?
Nu e despre sfaturi de genul propune-ți să schimbi lumea sau să ajuți un miliard de oameni.
Zilele trecute am întrebat pe grupul nostru de Facebook (apropo, dacă nu ești în el musai să intri), ce obiective profesionale au membrii.
Cineva a spus „vreau ca în acest an să ajung la 2.000 de abonați la newsletter”, căruia i-am lăsat un reply „De ce nu 10.000?”.
Cum mă așteptam, răspunsul a fost în genul „dar am abia 200 acum, încă nu știu cum să ajung la 2.000, darămite la 10.000”.
Când am citit răspunsul, mi-am amintit de povestea cu Larry Page de mai sus.
Am două idei/lecții pentru tine astăzi:
1. Găsim idei și soluții în funcție de ce ne propunem
Așa cum probabil foarte bine știa și Larry Page, căutăm și găsim soluții și resurse în funcție de ceea ce ne propunem.
Deci dacă îți propui un obiectiv mic, 2000 de abonați la newsletter, 1 client nou pe trimestru sau să crești cu 20% traficul pe site, vei gândi în acești termeni și te vei chinui cu idei mici, care doar mișcă puțin lucrurile, nu le îmbunătățesc semnificativ.
Un obiectiv prin care să dublezi sau chiar să mărești de 10x un anumit indicator te va forța să gândești într-un cu totul alt mod, să cauți informații și resurse altundeva, să încerci alte lucruri.
Nu uita, și dacă nu-ți atingi acest obiectiv îndrăzneț tot vei termina cu rezultate (mult) mai bune decât dacă ai fi țintit jos și ai fi reușit.
Și atunci poate te întrebi de ce nu ne simțim confortabil cu aceste obiective mai îndrăznețe? De ce nu credem că putem?
2. Principala piedică o reprezintă faptul că nu credem că există soluții sau că le putem găsi noi.
Ce vreau să spun prin asta?
Problema cu adevărat mare o reprezintă faptul că nici măcar nu suntem conștienți de câte oportunități și soluții sunt în jurul nostru.
Și dacă ne imaginăm că există, nu avem încredere că le putem găsi noi.
Spunea Konrad Adenauer, unul dintre părinții fondatori ai Uniunii Europene: „Cu toții trăim sub același cer, dar avem orizonturi diferite”.
Cu alte cuvinte, chiar dacă trăim într-o lume a abundenței, dacă ne-am obișnuit cu puțin, vom tinde să ne dorim puțin mai mult decât puținul pe care îl avem.
O creștere cu 2% a puținului.
Însă un lucru pe care îl cred cu tărie, și sunt 140% sigur că e valabil cel puțin în marketing și creșterea afacerii: există o soluție pentru orice.
Nu mă refer la, și nu cred în, bullshit-uri de genul „positive thinking”, „universul complotează pentru noi” și alte bla bla-uri.
Ideea e că am în dreapta mea o listă cu temele pentru care mă gândeam să creăm conținut anul acesta la SMARTERS. Am venit cu ideile în perioada Sărbătorilor, când am meditat la ce mi-aș dori să știe mai mult românii.
Lista include, printre altele: Inteligență Artificială, Automatizări, Internaționalizare, Eficientizarea Proceselor Interne de Marketing, Master în Marketing, Marketing Coaching.
Deși poate la noi acestea par Science-Fiction, deja sunt aproape rutină în alte părți ale lumii sau în cadrul unor companii care sunt lider în domeniu.
Dar apoi mă uit la întrebări pe care le mai primesc pe email, pe LinkedIn, în privat pe Facebook, întrebări care și-ar găsi în 5 minute răspunsul pe Google, și îmi dau seama că cel mai probabil nu vom acoperi nici una dintre acele teme anul acesta.
Nu pentru că nu am vrea sau nu am putea.
Ci pentru că nimeni nu ar fi interesat de ele. Nimeni nu caută soluții pentru provocări sau obiective atât de ambițioase.
Problema nu o reprezintă lipsa de informație, ci faptul că nu plecăm de la premisa că există o soluție pentru problema noastră.
Ne blocăm în provocări mici care își găsesc în 5 minute rezultatul pe Google:
Vrei 2.000 de adrese de email? Organizează un Viral Giveaway și dacă recompensa e bună te-ai ales cu 10.000.
Vrei o creștere a vânzărilor cu 5%? Implementează o campanie de retargeting sau trimite 1 email de vânzare în plus pe lună.
Vrei să mărești traficul pe site? Investește în Google Ads, SEO sau Paid Advertising.
Mă rog, cred că deja m-am lungit cam mult.
Ce vreau să spun: există soluții pentru provocările tale, crede-mă. Există soluții ușoare care te pot ajuta să crești și de 10x ori indicatorii care te interesează.
Trebuie doar să intri mai adânc în lumea marketingului, să vezi ce altceva mai există acolo. Vei vedea că este o lume a abundenței.
Așa că îți sugerez să treci din nou peste obiectivele pe anul acesta și să le dublezi.
De ce nu?
Cu drag,
Toma
P.S. O altă poveste faină cu Larry Page e că într-o zi niște angajați care au creat o mașină pentru călătorit în timp au venit să i-o prezinte lui Larry.
Pentru a-i face o demonstrație, un inginer întreabă „Unde e o priză pe care o pot folosi?”, la care Larry răspunde „De ce trebuie să aibă nevoie de electricitate?”
Asta nu știu cât e de reală 😛 dar subliniază la fel de bine modul de gândire al unui om care a schimbat puțin lucrurile prin activitatea sa.
De ce nu mai mult?
Ți-a plăcut articolul? Probabil le va plăcea și prietenilor tăi, dar nu putem ști dacă nu îl distribui, nu?