Foarte puține persoane știu, dar, deși am ajuns să înființez o agenție de marketing, nu acesta era planul. Am început să învăț marketing pentru că am citit pe net că te ajută să pornești o afacere, nu voiam să pornesc una în domeniul marketingului.
Pe bune. Prin anul doi de facultate apăruse ideea să-mi deschid o clătitărie. Colegul meu de apartament de pe atunci, Marius, a făcut odată niște clătite după o rețetă a mamei lui și erau atââât de bune încât am zis că trebuie să facem ceva pentru ca și alți oameni să guste aceste bunătăți venite parcă din rai. Încă am ideea, apropo.
Așa că, am căutat pe internet „ce trebuie să știi înainte de a porni o afacere” iar marketing-ul apărea peste tot.
Datorit visului cu clătităria, combinat cu alte întâmplări și schimbări ce au avut loc în anul trei de facultate, am ajuns să studiez marketing. Restul, e istorie.
Ei bine, din momentul în care a apărut ideea clătităriei, și până la fondarea SMARTERS într-un final, am participat la toate evenimentele de antreprenoriat posibile, de la prezentări de 1 oră la bootcamp-uri de o săptămână. Am citit ENORM despre acest domeniu, am stat de vorbă cu oameni cu experiență, am observat ce fac alții.
În plus, astăzi, pe lângă experiența fondării SMARTERS, lucrez zilnic cu alți antreprenori, mulți dintre ei la început de drum. Interacțiunea cu antreprenorii este, practic, în fișa postului.
Mi se întâmplă ca aproape săptămânal să aud „pitch-uri”, să întâlnesc persoane care îmi prezintă idei de afaceri, de obicei cu descrieri precum „genială” sau „unică”.
Dar, după atâtea interacțiuni cu antreprenori și lucruri învățate despre antreprenoriat, îmi e destul de ușor să îmi dau seama că unii dintre ei nu sunt încă pregătiți să pornească propria afacere.
De aceea, articolul de astăzi e despre aceste trăsături pe care un antreprenor de succes NU le are. Despre un mod de gândire greșit, zic eu, care te-ar trage în jos într-o astfel de „carieră”.
Câteva semne că nu ești încă pregătit să pornești propria afacere sunt:
1. Nu împărtășești ideea cu nimeni.
Da, știu, este o idee genială, la care nu s-a mai gândit nimeni, nu?
Ei bine, sunt sigur că dacă petrec câteva minute pe Google găsesc rapid afaceri deja existente care se aseamănă izbitor cu a ta.
Sunt puține idei cu adevărat noi. Probabil le poți număra pe degetele de la mâini pe toate cele pe care le întâlnești într-o viață.
Dacă vrei să ai o afacere de succes, ideea este mult mai puțin importantă decât execuția, crede-mă.
Cimitirul start-up-urilor este plin de idei bune, implementate greșit.
De cealaltă parte, există multe afaceri de sute de milioane de dolari care au pornit de la o idee „OK”.
O idee, mai ales în primele ei faze, este în cel mai bun caz incompletă. Ai nevoie de feedback, de o privire obiectivă de la alte persoane care să te ajute să-i vezi și punctele slabe și, cine știe, și să o implementezi.
De unul singur nu vei reuși niciodată nimic în antreprenoriat.
2. Cauți finanțator, dar nu ai construit încă nimic.
Înțeleg, unele idei necesită, pentru a porni, o sumă mai mare de bani decât îți permiți să aduni de unul singur.
Dar dacă începi să te uiți după finanțare, tu fiind încă la stadiul de idee, fără să ai măcar un MVP (Minimum Viable Product), ceva care să te ajute să-ți validezi ideea de afaceri, ești pe drumul greșit.
Dacă aud pe cineva că îmi spune că are nevoie de o sumă fixă, de obicei 200.000 sau 300.000 euro, deja întorc capul în altă parte.
Dacă vrei să-i ceri cuiva bani, dar nu ai un document Excel foarte detaliat, care să arate cum vor fi cheltuiți banii, nu ai nevoie de un investitor. Ai nevoie să citești despre alte concepte precum modele de business, strategii go to market și validarea ideii de afaceri.
În momentul în care mergi în fața unui investitor, trebuie să-i arăți ceea ce ai reușit să construiești până atunci. Trebuie să-i dovedești că produsul tău are tracțiune pentru a avea măcar o șansă de a primi finanțarea și pentru a putea negocia contractul de pe o poziție mai bună.
3. Nu ești orientat spre acțiune și iei decizii greu
Dacă lucrurile importante de pe lista ta „de făcut” se regăsesc acolo și peste două-trei luni, sunt destule șanse să nu ai sânge de antreprenor.
Sunt puține caracteristici comune pe care le-am văzut la toți antreprenorii cu care am interacționat și pe care i-aș defini ca fiind de succes. Una din aceste caracteristici este orientarea spre acțiune.
Toți antreprenorii cu care am interacționat și a căror afaceri au crescut considerabil, mereu voiau lucrurile făcute „ieri”. Atunci când le venea o idee nu pierdeau luni, săptămâni și nici măcar zile cu planificări, brainstorming-uri etc. Puneau mâna pe telefon și făceau lucrurile să se întâmple. Drumul de la idee la realitate este foarte scurt pentru aceștia. Mereu au o grabă pe care o transmit tuturor celor cu care lucrează.
Telefoane primite la ora 7-8 seara și care a doua zi au fost deja materializate în campanii de marketing au fost printre cele mai de succes pe care le-am implementat până acum.
Chiar dacă o idee se dovedește a fi greșită, cel mai bun și rapid mod prin care îți poți da seama de asta este prin a o încerca. A fost de succes? Bravo ție! Nu? Treci la următoarea!
(P.S. Exact aceasta este și abordarea growth hacker-ilor)
4. Te gândești deja la vânzarea afacerii.
Unii dintre cei care îmi pitch-uie acele idei, îmi spun cum în doi ani vor vinde la o companie mai mare.
Nu mă înțelege greșit, nu am nimic împotriva exit-urilor. Poate una din cele mai bune metode pentru a te îmbogăți este să creezi un produs/instrument care îmbunătățește activitatea unei companii mai mari și apoi să-l vinzi acestora.
Avem multe exemple când companii precum Facebook, Twitter sau Google au cumpărat companii mai mici pentru că voiau să integreze tehnologia acestora în produsul lor și nu voiau să piardă timp cu dezvoltarea propriei soluții.
Dar sunt câteva probleme fundamentale cu ideea de a porni o afacere doar pentru a o vinde. Dacă cei care voiai să te cumpere își dezvoltă propria soluție? Dacă piața se schimbă? Dacă aleg să achiziționeze un competitor?
Dincolo de acestea, cel mai important aspect este legat de motivație.
Singura constantă în antreprenoriat sunt provocările, problemele. Dacă nu ai motivația necesară pentru a trece peste ele, vei umple rândurile celor 95% din afaceri care falimentează în primii 5 ani.
Construirea unei afaceri este un obiectiv pe termen lung, fii pregătit pentru asta.
5. Nu-ți place munca.
Ohh, asta e mare, și e foarte des întâlnită.
Multe persoane, mai ales tineri, sunt atrași de mirajul antreprenoriatului crezând că astfel vor munci mai puțin, sau chiar deloc.
Dă-mi voie, te rog: hahahahaah 🙂
Dacă este un lucru care vine din plin o dată cu „cariera” de antreprenor, acela este munca. Crede-mă, vei munci mai mult decât ai crezut că poți!
De aceea, așa cum spuneam și mai sus, e nevoie de pasiune pentru a avea o afacere de succes. Arată-mi un om al cărui succes „peste noapte” nu a durat câțiva ani să se întâmple.
Dacă faci lucrurile cum trebuie, la un moment dat vei putea să lucrezi mai puțin. Dar eu nu știu un antreprenor care să nu fi muncit extraordinar de mult la începutul afacerii.
Dacă ai nevoie de mult timp pentru tine, de vacanțe, de pauze, dacă vrei acum să-ți cumperi pantofii/cămașa/mașina care îți plac, nu ești încă pregătit(ă).
Un lucru ce diferențiază antreprenorii de restul oamenilor e faptul că aceștia pot amâna plăcerea imediată pentru una mai mare, dar mai îndepărtată.
6. Nu-ți place schimbarea sau complexitatea
Mi se pare amuzant cum, dacă iei oamenii pe rând și îi întrebi dacă se consideră inovatori, dacă le place noul sau schimbarea, 99.9% vor răspunde că da.
Însă, dacă te uiți mai îndeaproape, singurul motiv pentru care nu mai folosesc un telefon polifonic e pentru că acestea nu se mai găsesc. Nu înțeleg și nu le plac noile tehnologii și cred că acestea ne strică pe toți. Lucrurile trebuie făcute așa cum „se făceau dintotdeauna”.
Nu spun că trebuie să fii techie pentru a fi antreprenor, însă trebuie să-ți placă noul, schimbarea. De fapt, ca antreprenor, rolul tău va fi să creezi schimbarea.
Dar dacă tu preferi lucrurile sigure, cadrele formale și bine definite, dacă te simți bine când cineva vine și îți spune ce e de făcut, dacă siguranța și predictibilitatea sunt cele mai importante, vei avea probleme. Mari! Pentru că, în antreprenoriat, nimeni nu știe ce face, crede-mă.
Nu există în drum în „7 pași simpli” prin care poți crea o afacere de succes. Drumul este acolo, dar trebuie descoperit. E ca o potecă prin pădure, nu o autostradă.
7. Dacă…
Statul te-ar ajuta, ai porni afacerea, ai avea succes.
Dacă angajații ar fi mai serioși, ai avea rezultate.
Dacă te-ar plăti mai bine clienții, le-ai oferi servicii mai bune.
Dacă politicienii ar face ceva și pentru noi, ne-ar merge mai bine.
Dacă economia și piața nu ar fi așa de căcat, ce lucruri faine am face.
Dacă, dacă, dacă. Dacă ești supărat pe oricine: politicieni, economie, furnizori, angajați, clienți, oricine în afară de tine, ai o problemă.
E adevărat, toate punctele de mai sus sunt adevărate. Așa, și? Cum se face că există sute de mii de afaceri și în România, unele dintre ele având un succes incredibil?
În aceeași „mizerie” activează și ele.
Diferența dintre aceste companii și restul de 80-90% care eșuează e faptul că, în loc să se plângă, fondatorii acestor companii au trecut la acțiune, au rezolvat probleme, au învățat cum să se descurce cu birocrația, cum să managerieze angajații și clienții etc.
Antreprenorii, în primul rând, sunt cei care fac, cei care nu așteaptă „să se facă”. Momentul în care îți vei asuma că 99% din ce ți se întâmplă este rezultatul propriilor decizii va fi momentul când ești pregătit să pornești o afacere care va avea impact.