Dacă ar fi să te întreb cine crezi că a avut cel mai important rol în a proteja copacii, la ce îți fuge gândul prima dată?
Probabil printre primele răspunsuri care îți vin ar fi ONG-uri precum Greenpeace sau politicieni ori guverne din anumite țări.
Dar ce spui de cel care a inventat emailul?
Sau stocarea fișierelor în Cloud?
Câte miliarde de tone de hârtie au fost salvate astfel (și vor fi în continuare salvate) prin simpla digitalizare a textelor și imaginilor?
Cât de mult ar fi reușit ONG-urile să ne educe pentru a reduce consumul de hârtie în aceeași manieră?
Sau guvernele să reglementeze situația pentru a avea un impact măcar apropiat de al celor două invenții?
Este de apreciat efortul ONG-urilor și al guvernelor progresiste, și probabil există unele domenii în care doar acestea pot aduce un impact pozitiv.
Dar cred că în general antreprenoriatul este cel mai bun mod pentru a crea bunăstare.
Uite argumentele mele:
Antreprenoriatul e un mod mai sustenabil pentru a rezolva o problemă
Am activat timp de vreo 5 ani în ONG-uri, în special în perioada studenției.
Am fost implicat în proiecte de tot felul: de la inițiative anti corupție, la proiecte legate de relații internaționale, antreprenoriat, dezvoltare personală, artă și cultură etc.
Ei bine, în acest timp am văzut atât partea grozavă cât și limitările mediului non-profit.
Iar principala limitare vine din dependența de resurse.
Mai exact, pentru majoritatea proiectelor depindeam de donații sau de câștigarea de granturi. Dacă acestea dispăreau la fel se întâmpla cu o bună parte dintre proiectele pe care le organizam.
În plus, atât granturile cât și donațiile vin uneori cu „strings attached”, cu limitări sau cerințe specifice. De cele mai multe ori trebuia să modifici mai mult sau mai puțin proiectul pentru a se potrivi cu condițiile finanțării.
În schimb, dacă ai o companie, atât timp cât clientul este mulțumit poți face orice. În limitele legii desigur.
În momentul în care finanțele tale depind de cât de bine rezolvi o problemă, tot ce trebuie să faci este să rezolvi cât mai mult probleme, pentru cât mai mulți oameni, cât mai bine.
Vânzarea e cea mai bună confirmare că oferi valoare
Nu aș putea vorbi despre antreprenoriat fără să aduc în discuție cât de greu este să vinzi ceva, să faci un om să-ți dea banii munciți din greu în schimbul produsului sau serviciului tău.
Oricine a încercat să vândă ceva știe cât de greu este să faci omul să ducă mâna la buzunar și să scoată banii sau cardul.
Poate pare ușor din exterior, dar te provoc să încerci să vinzi ceva.
Vei vedea imediat că cel mai bun mod pentru a reuși asta e să ai un produs sau serviciu bun?
Ce înseamnă „bun”?
Înseamnă că oferă valoare oamenilor, că îi ajută, că aceștia simt că merită să dea timpul investit pentru a câștiga acei bani pe produsul tău.
Antreprenoriatul e mai scalabil
Cred că în România încă avem o imagine învechită și afectată de perioada anilor ‘90 asupra a ce înseamnă să conduci o afacere.
Încă asociem antreprenorii cu „șefi”.
Deci profitul înseamnă automat înrobirea unor angajați și folosirea acestuia pentru a merge în vacanțe în țări exotice.
Dar profitul reprezintă cel mai bun indicator al unei afaceri sănătoase, al unei organizații care rezolvă o problemă și o face într-un mod eficient.
Dacă pentru un guvern sau un ONG este practic imposibil să facă profit, o companie îl poate folosi pentru a investi în orice își dorește.
Te poți folosi de profitul din anul precedent pentru a merge într-o vacanță în Caraibe sau pentru a avea un tampon financiar în caz că ceva nu merge conform planului, poți să angajezi mai mulți oameni, să deschizi locații noi, să investești în cercetare, să găsești moduri noi prin care să rezolvi problema pentru care ai pornit afacerea etc.
O afacere poate deveni o plăcintă foarte mare, din care fiecare să se hrănească.
Ah, dacă tot vorbim de plăcinte:
În antreprenoriat 1+1 nu înseamnă 2
De cele mai multe ori înseamnă mai puțin, sau chiar zero :))
Dar astăzi suntem optimiști.
Ce vreau să spun e faptul că suma părților e mai mare decât valoarea lor individuală adunată.
De exemplu, să spunem că repari biciclete.
Vine la tine o persoană cu o bicicletă care are transmisia stricată. Cât valorează aceasta? Aproape nimic.
Dar folosindu-te de experiența ta, și de o piesă nouă care costă 100 lei, într-o oră de lucru ai dat bicicletei o valoare de 1000 lei.
Clientul a venit cu o bicicletă care nu valora aproape nimic, ți-a mai dat 200 de lei și acum are ceva care valorează 1000 lei.
Dar nu e doar despre valoarea economică.
Poate, cu ajutorul bicicletei, acea persoană va face mai multă mișcare, va fi mai sănătoasă, mai productivă, mai fericită, își va crește copiii mai bine etc.
Nu rău pentru o oră de muncă și o piesă în valoare de 100 de lei, nu?
Sau gândește-te la cineva care ia piese în valoare de 17 dolari și le transformă într-o pereche te căști care îți vor face mereu ziua mai bună oferindu-ți muzică de calitate.
Iar o fată de 16 ani va folosi acele căști pentru a crea o nouă melodie virală care va face milioane de oameni fericiți.
Implicarea în viața publică și în mediul non-profit își are rolul său.
Dar dacă vrei să rezolvi o anumită problemă care te pasionează, spun eu că cea mai scalabilă și sustenabilă metodă este antreprenoriatul.
Mult spor în toate îți doresc,
Toma
Ți-a plăcut articolul? Probabil le va plăcea și prietenilor tăi, dar nu putem ști dacă nu îl distribui, nu?