Ascultă, nu asculta - Toma Grozăvescu

Cum ajungi foarte bun la ceva? Cât îți ia să intri în top 5% într-un domeniu? Cum faci ca munca să nu te sece de energie, ci să te încarce?

Cred că mulți dintre cei care fac marketing, fie că e de voie sau de nevoie, sunt nefericiți și ineficienți din două motive:

  • Nu ignoră sfaturile care îi seacă de energie.
  • Nu petrec destul timp cu o metodă înainte de a renunța la ea.

Să le luăm pe rând.

Ascultă, nu asculta

Anul trecut am citit biografia lui Zlatan Ibrahimovic, un fotbalist renumit (a avut omul o viață și o personalitate… ți-o recomand cu drag chiar dacă nu ești microbist/ă).

Are și o secțiune de sfaturi în carte, și la un moment dat spune (parafrazez):

Unul dintre principiile după care mă ghidez e „Ascultă, nu asculta”. Asta înseamnă să fii deschis la sfaturile altora, mulți oameni la care nu te-ai aștepta te pot ajuta. 

Însă trebuie să treci orice sfat printr-un filtru propriu. Are sens ideea asta pentru mine? Mi se potrivește? De ce cred că mă poate ajuta?

Și continuă să detalieze cum a primit în carieră sfaturi de la fotbaliști și antrenori legendari, dar uneori a fost o idee bună să nu-i asculte, să face ce crede el că e corect.

Am spus povestea asta pentru că, deși aplicăm ideea de „Ascultă, nu asculta” cu oameni care considerăm că nu au expertiză în domeniul care ne interesează, când vine vorba de experți și de trenduri noi, nu-l mai activăm.

Observ foarte des cum apare un trend nou (eg. chatbots, tik tok) sau o schimbare majoră la o platformă (eg. Performance Max, Google Analytics 4) toată lumea lasă planurile pe care le avea și încearcă să stăpânească acest „nou”.

Însă cred că uneori ar trebui să ignorăm lucruri de genul, chiar dacă toată lumea vorbește despre ele. 

De fapt, mai ales dacă toată lumea vorbește despre ele.

Să luăm exemplul TikTok.

Dacă tu ești o persoană bună la scris, dacă ești confortabil să tastezi în fața unui ecran, să începi să faci video-uri pentru TikTok probabil te vor seca de energie. Dacă ești genul introvertit să începi să dansezi în public nu poate fi prea plăcut…

Dar par că funcționează, așa că tot continui să o faci.

Și 1-2 ani mai târziu te trezești în burnout și că îți urăști meseria.

Cred că fiecare dintre noi ar trebui să „ne jucăm” cu idei noi, să le testăm, dar apoi ar trebui să ne uităm la compasul interior care ne spune dacă acest lucru ne seacă de energie sau ne încarcă cu ea.

Continuă să faci lucrurile care au un impact pozitiv asupra muncii tale și te încarcă cu energie. Scapă de cele care te seacă de energie.

Bani se pot face din orice, indiferent de cât de nou sau vechi e ceva.

Pentru fiecare metodă de marketing despre care lumea ar zice că nu mai e eficientă sau a apus (și se spune asta despre aproape toate) îți pot da exemple de companii și persoane care generează zeci, sute de mii sau milioane de euro folosind-o. 

Situația nu e că nu mai funcționează. Ci, de obicei, majoritatea s-au plictisit de ea.

Dacă faci ceva ce îți place, ai un avantaj aproape nedrept față de ceilalți care o fac doar pentru că e în trend sau funcționează.

Vei depune mult mai mult efort, vei intra în detalii mult mai mult decât cineva care face doar minimul necesar.

Și am ajuns să cred că acest timp petrecut „jucându-ne” cu un instrument sau o metodă de marketing este cel care îți poate da un avantaj competitiv major.

Săptămâna trecută am ținut un training in-house despre Facebook Ads pentru o companie din Germania.

La început, organizatorul m-a întrebat „De cât timp are nevoie cineva ca să devină bun la Facebook Ads?”.

M-am gândit puțin și am răspuns „5-6 ore, plus ceva timp de practică”.

Acum aș vrea să-mi schimb răspunsul.

Nu pentru că ai avea nevoie de mai mult de 6 ore pentru partea de adunat informații și teorie. Aici nu-mi schimb opinia.

Cred că un curs bine structurat acoperă tot ce ai nevoie pentru a avea succes în acest interval de timp.

Însă aș vrea să explic mai specific, partea cu „plus ceva timp de practică”.

Cred că timpul petrecut pur și simplu cercetând, butonând și încercând lucruri este de fapt factorul cheie de diferențiere și cel care te va ajuta să ai rezultate bune și foarte bune.

Dacă ești foarte bine familiarizat și versat cu ceva poți găsi soluții când alții se blochează.

De exemplu, în cadrul trainingului, voiam la un moment dat să le arăt cum faci o campanie folosind o postare sau o reclamă din trecut (post ID).

Dar s-a schimbat ceva la Facebook și la unele postări nu mai reușeam prin modul în care se făcea până atunci.

Ca să nu pierdem timp, am zis că rămâne să mai cercetez eu și revin cu soluția în următoarea zi de training.

Dar în pauza care a urmat imediat mi-am zis „Hey, dacă funcționează folosind „Boost Post” direct din pagină, de ce nu fac așa apoi intru eu în Ads Manager și schimb setările campaniei exact cum mi le doresc?

Dacă nu ești familiar cu Facebook Ads, gândește-te la cele 2 moduri de promovare a acelei postări ca „Basic” și „Avansat”. 

Prima e mult mai ușoară, dai 2 clickuri, dar nu ai foarte puțin control..

A doua necesită mai multe setări, dar controlezi mai bine lucrurile.

Am observat că mulți, când apare un blocaj și ceva nu merge conform instrucțiunilor, se blochează.

Dar dacă ești familiar cu opțiunile, poți găsi și alte soluții.

Ca să parafrazez o zicală englezească, există mai multe moduri prin care poți să jupoi o găină.

Deci timpul petrecut (cu rost) cu un instrument, metodă de promovare sau strategie te va face mult mai eficient și eficace în a o folosi.

În loc de concluzii, dacă ar fi să rezum:

  • Urmărește-ți compasul interior și alege lucruri care te încarcă cu energie.
  • Petrece mai mult timp decât ceilalți învățând cum să devii mai bun/ă.

Așa ajungi la carieră, și o viață, împlinită și fericită.

Mult spor în toate,

Toma

P.S. Și cu partea de învățare te putem ajuta noi dacă îți dorești. Ai pe edu.smarters.ro și pe smarters.ro/grow sute de lecții și articole despre marketing.