Dacă te gândești să faci tranziția de la marketer in house la freelancer sau chiar să-ți pornești o agenție, sau dacă momentan ești freelancer dar vrei să scalezi, probabil ești curios ce te așteaptă odată ce pornești pe acest drum?

Articolul acesta te va ajuta să înțelegi puțin mai bine contextul, ce lucruri ne spun „Da, fă-o!” și la ce să avem grijă.

Citind titlul poate te gândești: cum pot face o afirmație care pare că se contrazice?

Să le luăm pe rând:

De ce cred că e mai ușor ca niciodată să pornești o agenție de marketing:

Felicitări – ai ales un moment foarte potrivit ca să intri în lumea agențiilor de marketing. Companiile realizează (într-un final) importanța marketingului și în special a celui online.

Da, știu, poate te gândești „Cum să spui asta Toma, majoritatea habar n-au cum îi poate ajuta”.

Așa e. Dar dacă compari cu situația de acum câțiva ani, stăm bine, foarte bine.

Când am pornit noi în 2015 erau încă persoane care nu credeau în internet, credeau că nu va rămâne. Nu glumesc!

Astăzi, pe lângă piața care e într-o creștere accelerată („ajutată” și de Covid 19) apar tot mai multe canale și platforme noi de marketing.

În momentul în care scriu aceste rânduri TikTok atrage zilnic milioane de români, dar nu știu să existe vreo agenție cu rezultate dovedite.

WhatsApp se pregătește să-și deschidă mai mult porțile pentru business-uri.

Grupurile și comunitățile par a fi locul înspre care ne refugiem când nu mai vrem un feed general.

Chiar și Facebook și Google se schimbă enorm și crează un moment propice pentru a oferi servicii de media buying. Lucrurile s-au schimbat atât de mult (la revedere micro management, salutări delegare) încât poate fi mai ușor să o iei de la 0 decât să uiți ce ai știut și să reînveți/adaptezi.

Pe lângă toate acestea, există atât de multe informații și instrumente super accesibile ca preț și care nu necesită competențe tehnice avansate încât a devenit exponențial mai ușor să faci lucruri pentru care în trecut trebuia angajată resursă umană sau plătită consultanță scumpă.

Aceste lucruri fac sexy pornirea unei agenții de marketing.

Și mulți au acceptat această invitație. Asta a făcut lucrurile mai grele.

De ce e greu să crești o agenție de marketing:

O spun aici: să pornești o agenție de marketing, să pornești o firmă în general, e cel mai simplu lucru.

Ai nevoie de 500-600 de lei, sau 1000 și ceva dacă vrei să fie și mai ușor și mergi la un avocat și gata – ești proprietar de afacere.

Însă menținerea ei în viață și prosperarea, astea sunt dificile, foarte dificile.

Câteva lucruri care fac mai dificilă această sarcină sunt:

A scăzut nivelul de pregătire al antreprenorilor noi.

Cred că în general crește ușor, ușor nivelul de profesionism al antreprenorilor și managerilor din România.

Însă influxul de noi antreprenori din ultimii ani, persoane care și-au dat seama că s-au săturat de joburile vechi din companiile nici prea mici nici prea mari în care lucrau, a cauzat o scădere a nivelului de experiență.

Dacă în trecut înainte să pornești o afacere era o decizie cu care te chinuiai luni sau ani de zile, citeai, îți băteai capul cum „te diferențiezi”, astăzi argumente precum „dacă alții vând, eu de ce nu aș putea?” reprezintă principalul motiv pentru care pornește o companie.

Din păcate, companii de genul sunt incredibil de greu de crescut (aș zice eu imposibil, până nu dovedesc potrivirea produs-piață).

De asemenea, acești antreprenori vin cu așteptări nerealiste (recomandarea va fi să-i ajutăm indirect, nu să-i luăm ca și clienți, dar despre asta altă dată).

Avem mulți noi marketeri cu nivele similare cu cele ale antreprenorilor de mai sus.

Da, din păcate nici în industria noastră nu sunt lucrurile mai roz.

De ce? Păi din punct de vedere al investiției inițiale, sunt puține afaceri mai ușor de pornit decât o agenție. În afară de un laptop – efectiv nu ai nevoie de nimic.

De fapt, cred că poți fi batman și să conduci o agenție de marketing doar cu telefonul mobil (dacă faci social media management, de exemplu).

Persoane cu puțină experiență, dar care se pricepeau tehnic la plaforme și instrumente (eg. public conținut pt tine pt că știu Photoshop ori Canva). Din păcate, și aceștia și clienții lor realizează rapid că asta NU înseamnă marketing. Clienții „se ard” și vin cu multe frici și îngrijorări la noi – lucru care ne face treaba mai grea în prima parte a colaborării. Nu mai pleci de la nivel de încredere mic, pornești de la minus.

Marketingul online se schimbă. 

Nu vreau să mă repet sau să predic în fața unui public deja convertit – dar așteaptă-te ca ce faci și ce funcționează acum să nu mai fie relevant în 12-24 de luni. Va trebui să devii principalul responsabil cu a te scoate pe tine din business.

Așteptările de la agenții și marketeri sunt tot mai mari.

Aici probabil și noi am contribuit la această „problemă” și mă bucur de asta. Antreprenorii văd marketerii tot mai mult ca parteneri, ca părți importante din businessul lor ce pot pune umărul la creșterea sutenabilă a acestora.

Nu mai suntem doar niște experți tehnici care se pricep mai bine la bifele într-o platformă. Se așteptă de la noi rezultate de business.

Acestea sunt motivele pentru care cred că nu a fost niciodată la fel de ușor și de greu să pornești o agenție de marketing (chiar dacă e o agenție de 1 persoană)

Partea bună e că dacă reușim să trecem peste aceste provocări, oportunitatea e mare. E ENORMĂ.

Avem peste 1.3 milioane de SRL-uri și PFA-uri. Câte dintre ele au nevoie de marketing online dar nu-l folosesc?

În plus, nu am mai întâlnit până acum o meserie sau un tip de afacere pe care să-l poți porni atât de ușor și să fie atât de împlinitor.

Efectiv avem persoane care în 2-3 luni după ce au intrat într-un program de coaching pe care l-am lansat recent au pornit de la aproape 0 și au ajuns să câștige 3000-5000 de euro pe lună făcând ceva ce le place.

Bani și împlinire? Sign me up for this!

De aceea tot spun – competiția nu e între noi, specialiștii în marketing. Competiția e pentru a crește plăcinta, pentru a ajuta mai multe afaceri din România să crească după principii sănătoase, bazate pe știință și bune practici moderne.

Cel mai bun mod de a o face este împreună.

De aceea, dacă ai gânduri de a porni sau crește o agenție (e ok dacă deja ai făcut pasul) poate te putem ajuta să pornești cu dreptul și să eviți din greșelile și capcanele de la început de drum.

Doar dă-mi un semn oriunde sunt prezent în social media (deci cam peste tot) și putem discuta dacă ți se potrivește acest program.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This