Cum faci marketing dacă nu ai mult timp la dispoziție? - Toma Grozăvescu

Cum faci marketing dacă nu ai mult timp?

Dacă mai ai multe responsabilități pe lângă aceasta sau și alte proiecte pe care trebuie să le faci să meargă?

Dă-mi voie să-ți spun că știu cum e să ai multe de făcut și prea puțin timp 🙂 Știu chiar prea bine…

SMARTERS a crescut fără vreo finanțare din exterior. Asta înseamnă că:

  • Am angajat încet, chiar dacă ne simțeam copleșiți uneori, pentru că nu știam dacă volumul de muncă va rămâne constant și nu voiam să riscăm să creștem prea mult cheltuielile;
  • Fiind și fondatorul agenției, pe lângă munca de marketing pe care o făceam, trebuia să mă ocup și de partea de business, administrativă și legală;
  • Ah și să nu uităm de partea de conținut, cursuri și faptul că eram mereu fața agenției (asta înseamnă dat interviuri, susținut prezentări etc.);

Rămâne între noi, dar mereu am preferat partea de marketing, de lucru pentru clienți. Asta mi-a plăcut, de asta mă trezesc în fiecare dimineață. Dar te rog nu-i spune Cristianei de la contabilitate sau celor care așteaptă răspuns la e-mailuri legate de alte aspecte ^_^

Fiind ca între ciocan și nicovală mai toată cariera mea, mi-am dezvoltat câteva principii și procese care m-au ajutat să jonglez cu toate. De fapt, nu doar să jonglez, ci și să fac o treabă bunicică, aș zice eu.

Uite câteva sfaturi pe care le poți aplica și tu dacă te confrunți cu această provocare, dacă vrei să o faci mai gestionabilă și să-ți îmbunătățești impactul muncii:

1. Dacă nu ai campanii automate care îți aduc 30-40% din țintele de rezultate lunare, mereu vei alerga doar ca să stai pe loc.

Probabil îți este cunoscut sentimentul: 

Ceva „arde” așa că îți muți toată atenția pe el ca să-l rezolvi. Într-un final reușești, doar că acum sunt alte 2 lucruri care „ard” pentru că ți-ai mutat atenția de la ele.

În cazul meu, am simțit cel mai mult asta în lunile martie-mai 2020. Cred că a fost cea mai grea perioadă pentru mine din punct de vedere profesional. Munceam de dimineața până seara pentru că erau atâtea urgențe și nu voiam să ne lăsăm clienții la greu. 

Azi era bine, mâine intra o zonă în carantină și bam! 

Mereu ceva ardea.

Uite cum a ajuns să-mi arate încheietura mâinii drepte de la atâta frecat pe birou:

Când am realizat că lucrurile nu se vor schimba de la sine (sic!), am început să caut soluții pentru ca situația să fie gestionabilă, nu voiam să ajung să urăsc ceea ce fac.

Și cu puțin noroc, mi-am dat seama că la proiectele unde aveam campanii evergreen, campanii care promovau produse ce se puteau vinde tot anul, lucrurile parcă mergeau mai bine.

De exemplu, în cazul unui magazin online din nișa fashion, aveam 2 campanii care promovau categorii ce puteau fi vândute tot anul (blugi dacă nu mă înșel). Le setase o colegă cu câteva luni în urmă și încă aduceau rezultate. Proiectul acesta părea că merge cel mai bine.

Hmm, interesant” mă gândesc și am zis să vedem dacă se întâmplă la fel și în cazul altor proiecte.

Așa că am discutat cu clienții, am identificat produsele ce puteau fi cumpărate tot anul/o perioadă mai lungă, și am setat campanii de Facebook Ads (de obicei Catalog Sales) și Google Shopping Ads.

Și ce să vezi: parcă puteam începe să respirăm.

Campaniile acestea nu aduceau toate rezultatele de care aveam nevoie pentru a ne atinge obiectivele, dar contribuiau cu un 30-40% la atingerea țintei finale și asta făcea treaba mult mai ușoară.

Practic, la începutul fiecărei luni știam că o parte din target e deja atinsă dacă nu se întâmplă ceva extrem.

O parte din aceste campanii încă sunt active, 2 ani mai târziu… Și munca de întreținere e minimă.

Deci, ce să faci mai exact?

Pasul 1: Vezi ce ofertă/oferte poți face care să fie relevante cel puțin câteva luni de acum încolo.

Pasul 2: Setează o campanie de reclame pentru a promova această ofertă.

Pasul 3: Monitorizeaz-o și optimizeaz-o timp de 1-2 săptămâni să te asiguri că e ok.

Important: Odată ce pornește și e profitabilă, las-o în pace! Mai poți crește bugetul din când în când, dar nu încerca să o transformi în campania care îți aduce toate rezultatele de care ai nevoie. O vei strica.

Dacă ai un magazin online, campaniile cu obiectiv Catalog Sales pe Facebook și Google Smart Shopping Ads/Performance Max te vor ajuta să reușești asta prin doar câteva clickuri.

Dacă ai alt tip de afacere:

  • pur și simplu folosește strategia Antrenării Pixelului dacă se potrivesc Facebook Ads pentru tine, 
  • sau o campanie de Google Ads 
  • ori pur și simplu crează un proces de abordare la rece pentru unul dintre oamenii de vânzări și spune-i să se țină de el.

Notă: Google Ads aduce în general rezultate mai constante cu efort mai puțin, dar vezi ce are sens pentru tine!

Încearcă asta și vei vedea cum parcă ți se ia o piatră de pe umeri când pornești luna cu 30-40% din rezultate „deja atinse”.

2. Concentrează-te pe ce e extrem de important

Uite un secret nu prea secret: cu toții avem mai multe lucruri de făcut decât avem timp disponibil pentru ele. 

Găsește-mi 3 oameni care NU se plâng de faptul că sunt prea ocupați (călugării budiști nu se pun) și… de fapt hai să nu vorbim despre lucruri imposibile.

Dar ideea e: cu toții avem 24 de ore într-o zi. Dintre acestea, 2-3 sunt de productivitate extremă, 2-3 de productivitatea medie, și în rest suntem aproape pe pilot automat.

Persoanele hyper performante își concentrează efortul și energia pe lucrurile importante. Își potrivesc perioada de productivitate maximă cu lucrurile de importanță maximă.

Însă primul pas e să identifici ce e important.

De cele mai multe ori, lucrurile importante nu sunt și cele în care investim cel mai mult timp. De exemplu, cineva îmi trimitea un mesaj:

Toma, știu că ar trebui să am postări constante, zilnice pe social media. Dar din păcate nu am nici timp și nici nu prea am ce posta. Eu fac bijuterii din mărgele (mai complexe,  uneori îmi ia și o lună până termin o piesă ). Uneori mai postez din timpul lucrului sau diverse chestii,  dar am observat că acele postări au reach si engagement foarte mic, parcă urmăritorii știu că sunt „de umplutura” acele postări. Am încercat și diverse calendare editoriale,  le-am adaptat la ce fac eu… fără succes.

Ce crezi că se schimbă dacă persoana care mi-a trimis acel mesaj se oprește din a încerca să posteze zilnic?

Dă-mi voie să-ți spun eu, pentru că am făcut-o la aproape toți clienții noștri: 

Nimic.

Conținutul organic pe rețele sociale, mai ales pe Facebook cum e cazul aici, nu are aproape nici un impact în creșterea afacerii dacă ești foarte mic.

La fel e și cu:

  • Campaniile și „testele A/B” în care doar reciclăm lucruri din trecut care NU au funcționat;
  • Supra-optimizarea înainte de publicare și micromanagementul campaniilor, mesajelor, e-mailurilor, reclamelor etc. Singurii care îți pot spune dacă e eficient sau nu sunt clienții finali;
  • Statul pe Facebook ori Tik Tok și uitatul la video-uri cu animăluțe drăguțe și tipi care construiesc o piscină în junglă folosind doar o macetă. Opa, asta din urmă e doar a mea, cred.

Până nu îți dai seama care e problema, ce nu funcționează destul de bine, care e cauza pentru care nu ai rezultate, nu ar trebui să faci nimic.

Avem și o vorbă în popor: măsoară de șapte ori și taie o dată.

Majoritatea sărim direct la tăiat, la a pune în practică.

Și deși sunt un fan al acțiunii, mi se pare o risipă a timpului nostru să facem fără să gândim.

Pentru a mă ajuta să identific prioritățile, eu folosesc următorul proces, inspirat din cel de Growth Hacking (ai link mai jos):

a) Începe cu o analiză

Îmi încep fiecare săptămână prin a petrece 30-60 min trecând prin rapoartele cu rezultate sau conturile clienților.

Cum merge treaba în ansamblu? Ce rezultate am avut față de ținte?

Dacă sunt sub țintă, ce nu a mers? Ce e sub benchmark-urile noastre? Ce a crescut sau scăzut față de săptămâna anterioară?

Uite de exemplu acest print screen din contul unui client. Ar trebui să investim și mai mult în campanii de atragere sau alta e problema?

Uite câțiva indicatori spre care țintim noi. Dacă în cazul unui proiect cifrele sunt sub acestea, ne uităm mai atent de ce:

Exemplu din documentul de audit pentru magazine online. Dacă ești B2B, pot fi alte cifre. Dă-mi reply cu ale tale și îți dau feedback cum se compară cu țintele noastre.

Fac un lucru similar în fiecare dimineață cu câte 1-2 proiecte (nu-mi ia mai mult de 10-20 de minute dacă am bookmark-uri în browser și rapoarte ce se actualizează automat).

Acum că am măsurat, am o idee mai bună despre lucrul pe care ar trebui să mă concentrez. Mergând la țintă, rezolv lucrurile cu mai puțin timp decât altcineva care încearcă haotic idei citite pe internet.

Repet – problema nu e că nu avem timp, ci că-l investim în lucruri care nu sunt cele mai importante.

Următorii pași în proces sunt:

b) Generare idei (care sunt cauzele pentru care acele cifre nu arată bine, ce putem face?)

c) Prioritizare (care sunt cele mai ușor de implementat idei, cele mai sigure, cu impact mai mare?)

d) Implementare (ce variantă minimă putem pune în practică să vedem dacă influențează cu ceva indicatorul?)

e) Înapoi la analiză

Pentru că deja m-am lungit în acest e-mail, îți recomand să citești acest articol ca să descoperi și ceilalți pași mai în detaliu: https://smarters.ro/grow/ghid-growth-hacking/procesul-de-growth-hacking/ 

Dar dacă începi să-ți pui de 5 ori pe zi întrebarea „Oare acesta e cel mai important lucru pe care l-aș putea face? Oare lucrez la a rezolva principala constrângere?” deja ești cu 5 pași înaintea tuturor.

Atât timp cât te concentrezi pe ce trebuie, nu pe ce poți face, va fi bine, îți promit.

Sper că a fost util e-mailul. Dacă ai alte întrebări la care cauți răspunsuri, dă reply cu întrebarea/provocarea ta (cât mai specifică) și voi încerca să-ți răspund aici, pe mail. 

Zi cu spor,

Toma

P.S. Îți place ce citești? Lasă-mi e-mailul aici și te anunț când public articole noi.