Principalul obstacol care stă în fața rezultatelor de marketing ești tu și gândirea ta.
Să explic:
Sunt 2 moduri mari prin care ne putem uita la lumea înconjurătoare.
Putem avea o gândire oportunistă – apare o oportunitate și sărim să profităm de ea.
Majoritatea marketerilor și antreprenorilor sunt ocupați cu munca de zi cu zi și fac ce pot sau ce pare interesant la momentul respectiv.
Singurul criteriu pe care îl au cei care gândesc așa e „Mă poate ajuta asta să fac bani?”.
Azi asta e Facebook Ads, mâine TikTok, poimâine cine mai știe ce.
Sau putem avea o gândire strategică – să avem un scop final în gând, să avem o viziune și filtrăm oportunitățile în funcție de aceasta.
Antreprenorii și marketerii de succes se uită la lucruri în primul rând „din avion”, caută privirea de ansamblu. Când le vine o idee sau aud de o nouă oportunitate caută să vadă dacă și cum se potrivește cu viziunea.
Și aici e problema.
Majoritatea marketerilor și antreprenorilor nu sunt mai mult decât oportuniști digitali.
Nu au o altă strategie în afară de a sări în trenul cu ce e la modă sau să încerce aleator idei pe care le descoperă pe internet.
Uite o informație „din casă” – e cel mai ușor să le vinzi acestor căutători de oportunități. Mai ales dacă le promiți un fel de „Afacere/Strategie la cheie”, vânzarea e ca rezolvată.
Doar că nu aici e impactul.
De ce ne planificăm propriul eșec
Mai jos am făcut o mică listă cu principalele responsabilități ale unui marketer sau ale unui antreprenor care se ocupă de promovarea propriei afaceri.
Principalele responsabilități pe care probabil și tu le ai sunt:
- Atragere Trafic;
- Creștere listă e-mail;
- Creare conținut;
- Financiar;
- Vânzări;
- Analiză și cercetare;
- Managementul relației cu clienții;
- Aspecte tehnice;
- Aspecte legale;
Toate sunt importante, nu?
Dar știi ce? Putem să intrăm și mai adânc în fiecare.
Dacă e să luăm doar partea de atragere trafic avem:
- Copywriting;
- Facebook Ads;
- Google Ads;
- SEO;
- Afiliați;
- Analiză campanii;
- Optimizări;
- Analiză bounce rate și conversion rate;
- Etc.
La aspecte tehnice avem:
- Indexare site;
- Analytics și măsurare;
- Erori 404 și de server;
- Găzduire și performanță server;
- Mentenanță CMS;
- Etc.
Am putea continua la fel cu celelalte.
După ce iei doar aceste principale responsabilități pe care le ai ca marketer sau antreprenor și le împarți în sarcini și responsabilități mai specifice, nu e de mirare că ne simțim copleșiți.
De fapt, uite cum arată un „model normal” de creștere a unei afaceri:
Ridicol și înfricoșător, nu?
Când gonești încontinuu doar ca să rămâi pe loc
Dacă ai fost vreodată frustrat de faptul că nu faci progrese, dacă te-ai simțit supra-aglomerat și supra-solicitat, dacă pur și simplu te-ai simțit sătul și obosit – te mai întrebi de ce?
Și aici e cea mai incredibilă parte – ținând cont de toate astea, ce încearcă fiecare dintre noi să facă?
Să caute și mai mult.
Și mai multe idei, și mai multe responsabilități.
De când „mai mult” a devenit soluția pentru „prea mult”?
De ce Dumnezo’ am căuta și mai mult de lucru când deja avem PREA multe de făcut.
Din păcate acesta este efectul gândirii oportuniste.
Dacă te-ai regăsit, nu te îngrijora pentru că nu e vina ta (și pentru că există o soluție).
Spun că nu e vina ta pentru că așa suntem învățați să gândim.
Piața și mediul înconjurător ne formează această gândire. Oricine vinde un produs/serviciu nou încearcă să-l poziționeze ca fiind SOLUȚIA. Suntem bombardați de soluții care ne promit marea cu sarea, e normal să vrem să le încercăm.
Cu toții am făcut sau facem asta, eu de unde crezi că am realizat aceste lucruri? 🙂
Dar când am realizat ce făceam, totul s-a schimbat. Mă rog, nu chiar totul, dar a fost ca și cum mi-am curățat ochelarii și într-un final am început să văd mai clar.
Probabil deja intuiești soluția:
Să folosim gândirea strategică.
Să gândești strategic e mai puternic și mai simplu decât crede majoritatea.
E mai puternic pentru că efectiv schimbă totul. Poți printr-o singură decizie să schimbi soarta unei afaceri sau a unui proiect.
Mulți ne asociază la SMARTERS ca fiind buni pe Facebook Ads, pe SEO, pe copywriting etc.
Dar sunt sigur că sunt în România persoane sau agenții mai bune decât noi pe fiecare dintre acele arii.
Și atunci, cum putem obține rezultate mult peste medie?
Diferența o face faptul că ne putem uita la un proiect, la o afacere, mai de sus. Că facem asta înainte de a intra în detalii.
Înțelegem piesele mișcătoare și vedem legătura dintre ele. Și putem vedea unde e problema și, ca un chirurg, să intervenim exact acolo.
Nu ne concentrăm pe a face multe, ci pe a face ce e important.
Spun că e mai simplu să gândești strategic pentru că oricine își poate dezvolta competența asta.
De fapt, soluția e simplă: fă opusul a ce ne îndeamnă gândirea oportunistă.
În loc să adaugi, redu.
În loc să te gândești cum poți optimiza ceva, întreabă-te dacă are măcar rost să faci acel lucru, dacă e prioritar.
Uite de exemplu cum arată overview-ul sistemului de marketing pentru magazine online pe care îl folosim pentru clienții noștri unde avem target de vânzări de peste 100.000€/lună:
(A trebuit să blurez o parte pentru că îl vom arăta marți, într-un eveniment live, și nu ar fi corect pentru cei care se înscriu. Mai multe detalii aici.)
Asta e strategia de marketing pentru magazine care vând de 1-2.000.000€ pe an.
Pare simplu, nu? Poate chiar prea simplu.
Ei bine, așa trebuie să fie.
Cu cât e mai complex un sistem, cu atât cresc exponențial șansele să NU funcționeze. Cu cât sunt mai multe piese mișcătoare, cu atât sunt mai mari șansele ca ceva să se strice și totul să se oprească.
Odată ce ai viziunea sau strategia, toate celelalte lucruri se rezolvă.
Sau, și dacă nu se rezolvă, dacă nu sunt importante cui îi pasă?
Putem face orice, dar nu le putem face pe toate.
Într-o lume în care toți au deja o grămadă de lucruri de făcut, fii tu cel/cea care spune „Nu” la și mai mult.
Vei vedea cum lucrurile se vor schimba drastic.
Concentrează-te pe a reduce, pe a simplifica.
Până data viitoare, spor în toate!
TomaP.S. Apropo, dacă ai un magazin online, mai avem câteva locuri la evenimentul pe care îl menționam. Vom arăta strategia/sistemul de marketing pe care îl folosim pentru clienții noștri pe care i-am ajutat să-și crească de 3-5 ori vânzările în câteva luni, până la borna de 100.000€/lună. Ai toate detaliile aici.