Cum deosebești un specialist bun de unul slab - Toma Grozăvescu

Acest articol e despre specialiști în marketing, dar criteriile pot fi folosite indiferent de aria de expertiză în care cauți un specialist.

––

Cred că vei fi de acord cu mine când spun:

E din ce în ce MAI GREU să găsești specialiști care să și livreze ceea ce promit.

Mai ales când nu ai experiență într-un domeniu și nu știi dacă au vreo relevanță calificările pe care le are sau dacă are sens ce spune despre acea temă.

Mai jos îți las câteva dintre lucrurile la care mă uit eu atunci când aleg un specialist cu care să lucrez. 

Am dezvoltat aceste criterii având câte un picior în ambele tabere: și cea de specialist, și cea de client.

Am putut să mă uit la ce spun oamenii și ce livrează mai apoi și mi-am dat seama că sunt câțiva indicatori, nu neapărat cei mai vizibili, care au o corelație cu nivelul la care vor presta serviciile

Uită-te la cum judecă o campanie de marketing (sau munca altora din domeniu)

Ideea acestui articol a venit când am văzut un „mare specialist”, invitat la mai toate conferințele de marketing, criticând într-o postare pe Facebook o campanie a celor de la Catena.

Sunt sigur că sunt multe lucruri de îmbunătățit la campaniile celor de la Catena, dar argumentul specialistului m-a izbit din alt motiv, era ceva în genul „Mi se pare o prostie, cum să o alegi pe Nico să te reprezinte”. 

Nu era un argument legat de motivul pentru care acea campanie nu are sens pentru Catena. Era părerea sa personală, cum i s-a părut lui, cum l-a impactat pe el, un bărbat de 30 și un pic de ani.

Apăi scuză-mă, dar dacă ne uităm LA ORICE material de marketing Catena e clar cine e audiența lor (persoane 50/60+) și cine nu (bărbați de 30 și un pic de ani).

Deci un prim lucru la care să te uiți când alegi un specialist în marketing e cum judecă munca altora: o face dintr-un punct de vedere personal, sau încearcă să pornească de la obiectivele și strategia business-ului?

Uită-te la cât de clar poate explica un lucru

Fă-te că nu înțelegi un anumit lucru și roagă-l să-ți explice ce e X sau Y sau de ce se face Z.

Nici nu contează dacă știi sau nu ce spune, uită-te la firul lui de gândire în primul rând.

Vezi cât de structurat e în gândire, dacă poate să simplifice lucrurile, dacă pare că are o privire de ansamblu sau o ia aleatoriu dintr-un punct și nu știe unde va ajunge.

O minte clară = rezultate mai bune, tot timpul.

Vezi dacă înainte de a răspunde pare că stă 1-2 secunde să analizeze lucrurile (semn bun) sau începe instant să-ți pălăvrăgească despre ceva ce nu pare relevant sau iar ajunge la serviciul pe care îl oferă el.

Un specialist bun va putea să te ia de la A și să te ducă la Z, chiar dacă asta înseamnă să excludă anumite nuanțări și excepții. Va încerca să-ți explice prima dată ideea de bază, apoi va detalia unde crede că e relevant.

Dacă pornește de undeva și 30 de minute mai târziu tot vorbește, posibil să nu-i fie clară nici lui ideea.

Cel mai important, vezi dacă răspunsul e din perspectiva business-ului/clientului sau al lui personal.

Vezi ce portofoliu/istoric are

Probabil acesta e primul lucru la care te uiți, dar vreau să mai subliniez un lucru.

Nu te uita doar la numele celor cu care a lucrat sau niște cifre care nu au neapărat o legătură cu rezultatele. Vezi ce a făcut mai exact și ce rezultate a obținut. Nu contează cât a muncit sau cheltuit.

Practic și eu dacă sunt contactat de cei de la Google să mut un pixel 2 centimetri mai la dreapta, le pot pune logo-ul pe propriul meu site, la secțiunea clienți.

Dar asta nu înseamnă neapărat că mă pot ridica la standardele la care ne-am aștepta că le cere Google de la colaboratori.

Am întâlnit o mulțime de cazuri similare când poate un freelancer a scris un e-mail pentru o companie sau a creat un material vizual, acesta nici măcar nu a fost folosit așa cum era ci a fost nevoie de modificări, dar freelancerul și-a pus logo-ul la portofoliu.

Intră în detaliu, vezi ce a avut de câștigat acea companie după colaborarea cu specialistul cu care discuți.

Apropo, al doilea motiv pentru ca mi-a atras atenția postarea specialistului de la început e pentru că după ce îl întâlnisem la o conferință, am început să urmăresc proiectul unde era manager de marketing, de curiozitate.

La o primă vedere mi se părea că acel proiect făcea aceeași greșeală cardinală în termeni de mesaje: încerca să fie „catchy” dar nu comunica ce are de câștigat clientul final.

Acum nu știu eu cât de bun sau nu marketer e el sau care e contextul, dar Catena a avut vânzări cu 30% mai mari decât anul trecut iar el nu pare a mai coordona marketingul pentru acel proiect.

Vezi ce spune despre competiție

Dincolo de judecarea industriei, aș fi curios ce spune despre competiție când i se ridică mingea la fileu.

Aici nu ține neapărat de competențe, cât de calitatea de om și de profesionist.

E părerea mea proprie și personală, dar un profesionist bun nu va denigra un competitor în fața clientului.

Poate să nu fie de acord cu acesta, poate să nu-l considere capabil, dar nu va spune niciodată „ah, e praf, nu știe nimic”. 

Un profesionist adevărat va avea un mod diplomat prin care să-și comunice divergențele de opinie față de competitor, se va restrânge din a-l critica/judeca ba chiar dacă acesta are un punct forte, îl va sublinia.

Când întâlnești un om care poate accepta că și competitorii știu ceva, nu doar el, ai un om conștient de propriile limite și de faptul că mai are de învățat.

Acestea ar fi 4 lucruri mai puțin vizibile la care mă uit eu când încerc să decid dacă să colaborez cu un furnizor sau nu.

Sunt curios, tu ce criterii mai ai?