Dacă nu superi pe nimeni, ceva nu faci bine - Toma Grozăvescu

Acum vreo două duminici m-am văzut cu un prieten care face video-uri pentru marketing.

La începutul discuției, cât „ne încălzeam”, l-am felicitat pentru un video pe care îl făcuse recent (mi-l trimisese să-i dau feedback).

La care îmi răspunde:

Stai, că nu a rămas așa, au mai fost probleme. Cineva a lăsat un comentariu negativ și a trebui să mai edităm video-ul să nu pară că suntem împotriva alimentației sănătoase”.

Am fost șocat.

Mai puțin de clientul care a cerut asta, în primul rând de el. 

Și el se simțea prost, poate mai mult decât clientul, că a deranjat pe cineva.

Ca să fie mai clar, în video era cineva care mânca dintr-un broccoli (fiind la dietă) și părea că nu-i place/i se face rău.

Acum sincer, eu sunt fan broccoli, dar să-l mănânci gol, doar fiert, cum era în acea secvență, chiar cred că este aproape groaznic.

Dar uite doi oameni maturi, care cunosc marketing, au schimbat un video din cauza unui singur comentariu negativ.

Mi se părea bun spre foarte bun video-ul pentru că dădea puțin în stârnirea unei emoții.

Acum e doar bunicel.

Cred că tocmai au pierdut o grămadă de comenzi din cauza acelei editări.

Ce legătură are asta cu tine?

Cu toții tindem să facem asta:

Vrem să mulțumim pe toată lumea.

Să nu fie nimeni care să ne critice.

Dar știi care este singurul rezultat când facem asta?

La SMARTERS îi spunem „corporatespeak”.

Ca să vezi exemple, intră la secțiunea de presă (sau pe paginile de social media) ale majorității companiilor medii și mari din România.

Orice text publicat de acestea trece prin o grămadă de mâini, lovitura de grație fiind dată de către avocați care trebuie să se asigure că nu e vreun cuvânt acolo care poate da cuiva idei de trimitere în judecată.

Și așa am ajuns de la un text care poate spunea ceva, la unul pe care nici nu începi să-l citești.

Părerea mea e că dacă vrei să creezi un mesaj (campanie, reclamă, e-mail) care nu deranjează pe nimeni, ai rețeta sigură spre ignorare și ineficiență.

Dacă vrei să fii la mijloc, nu vei atrage atenția nimănui.

Ca oameni, căutăm extremele, diferitul, noul.

Căutăm relevanța pentru noi.

Dacă vrei să-ți atragi publicul tău, va trebui să-i îndepărtezi intenționat pe cei care oricum nu ar fi cumpărat de la tine.

Nu există companie care să se adreseze tuturor.

Nici măcar Coca-Cola nu reușește asta.

Dacă încerci să te adresezi tuturor vei pierde atenția celui mai important public: al tău.

De exemplu, la SMARTERS, am decis că audiența noastră nu e toată lumea, ci cei cărora care chiar le pasă de munca lor, de impactul pe care îl aduc.

Cei care vor creștere, căci altfel…

Tocmai de aceea sunt atât de vehement împotriva campaniilor de branding pentru companii mici și medii.

Există cazuri când acestea pot fi folosite și pentru aceste companii?

Cu siguranță. Dacă stăm destul, putem găsi idei.

Dar dacă nu aș mai spune aceste lucruri, dacă le-aș mai „îndulci” să nu supere pe nimeni, mi-ar fi mult mai greu să transmit ideea că sunt 99 de lucruri pe care trebuie să le faci înainte de a ajunge la acestea.

Brandingul nu se face spamând oamenii cu reclame pline de pomisiuni. 

….

Ideea e că mereu va fi cineva care va găsi o problemă cu ce spui.

Când scapi de criticile din interiorul companiei, vor fi mereu mulți voluntari în afara companiei care să o facă.

Unii sunt persoane care chiar cred că adevărat ce scriu.

Dar majoritatea sunt părerologi de meserie care nu au altceva mai bun de făcut decât să lase comentarii la postări pe care le văd pe internet.

Chiar de feedback-ul acestor persoane vrei să ții cont?