Unul din cele mai dăunătoare mituri care face rău multor antreprenori aspiranți este credința că ideea e cea mai importantă.
Avem impresia că ne trebuie o idee magică, o idee pe care toată lumea o va iubi, care ne va rezolva toate problemele.
De exemplu, când vine vorba de antreprenoriat, de departe cele mai căutate cuvinte pe Google sunt legate de „idei de afaceri”.
Profitabile, fără bani, care ne îmbogățesc peste noapte, le căutăm cu ardoare.
Doar că, dă-mi voie să rezum acest articol în doar 6/7 cuvinte: valoarea unei idei e aproape zero.
Nu știu de unde pornește această greșeală, dar îți spun din experiența ultimilor trei ani, o idee, fără o execuție bună, nu înseamnă aproape nimic.
De ce e greșit să cauți o idee de afaceri?
Păi…
Să pornești o afacere e ușor, să o crești e groaznic de greu
Avem impresia că e greu să pornești o afacere. Dar nu e deloc așa. Trebuie doar să mergi la Registrul Comerțului și pentru vreo 500 de lei ai o firmă în 3-4 zile.
Mai dai 100 de lei pe ștampilă și ești patron.
Dar asta nu înseamnă nimic.
Să menții în viață și să crești o afacere este unul din cele mai greu de reușit lucruri.
Nu-ți poți imagina cât de greu este să faci oamenii să ducă mâna la buzunar pentru a-ți cumpăra produsele/serviciile.
Apoi, dacă rezolvi asta, să găsești colegii potriviți, să-i menții fericiți, să plătești taxele și impozitele și încă vreo 300 de lucruri care sunt pe „fișa postului”.
Să fii antreprenor e greu, foarte greu.
Dacă nu ești pasionat de ceea ce faci, vei renunța la un moment dat. Întâlnești prea multe probleme pentru a mai avea motive raționale de a continua.
De aceea, dacă tu investești într-o idee găsită pe internet, sau pentru care se „dădeau fonduri”, mai devreme sau mai târziu vei renunța. Nu am nici un dubiu.
Majoritatea ideilor sunt groaznice într-o primă fază
O altă greșeală pe care o facem este că ne uităm la afaceri cu vechime de ani de zile, la produse de succes și ne comparăm cu acestea, ne așteptăm ca din ziua 1 să avem și noi ceva la fel.
De ce ne nu ne dăm seama însă, e faptul că acest succes „peste noapte” a luat vreo 10 ani să se întâmple.
La început, Facebook era un site unde puteai alege între două persoane, care este „mai sexy”. Butonul de „Like” a apărut vreo trei ani mai târziu.
Microsoft exista deja de mulți ani până în momentul în care a apărut Windows, produs care a schimbat dramatic creșterea companiei. Să nu mai spun de primele versiuni, care până la 98/XP erau… să zicem că aveai nevoie de ceva cunoștințe tehnice pentru a-l folosi bine.
Majoritatea companiilor sau produselor pe care le-am defini ca fiind „de succes” au trecut printr-o grămadă de schimbări, chiar mutații sau reorientări complete. Nimic nu a fost perfect de la început.
De exemplu, chiar în momentul în care scriu aceste rânduri, sunt aproximativ 30 de versiuni de Facebook active. Într-una un buton e diferit, în alta sunt reorganizate butoanele din stânga, alta conține un tab separat pentru postările paginilor… Mereu se testează idei noi pentru a îmbunătăți produsul.
Cu cât o problemă este mai mare, cu atât și oportunitatea este mai mare
Majoritatea celor mai de succes afaceri pe care le cunoști au pornit de la rezolvarea unei probleme personale a fondatorilor.
Facebook a pornit pentru că Zuckerberg voia să realizeze topuri ale studenților de la Harvard.
Slack, startup-ul cu cea mai rapidă creștere din istorie, a pornit ca un proiect intern al fondatorilor, pentru că nu găsiseră o altă aplicație pe care să o folosească pentru comunicarea internă pentru altă afacere pe care o dezvoltau atunci.
SMARTERS a pornit de la nevoia mea de a avea un loc unde să vin cu plăcere la muncă, unde să fac genul de marketing despre care am citit și care simțeam că mi se potrivește ca o mănușă.
Sau, de exemplu, un alt proiect în care m-am implicat recent e Thanky, o platformă de fidelizare a clienților.
Am intrat în proiect pentru că înțelegeam problema: ca antreprenor, vrei o metodă prin care să-ți cunoști cei mai fideli clienți și să-i poți răsplăti ușor.
Dacă ești client, te bucuri când vezi că o cafenea pe care o frecventezi des ține cont de asta și îți oferă un cadou, ceva consistent, nu 0,1% din cumpărături.
Niciodată nu ești singurul care are acea problemă
Lucrul interesant care se întâmplă e faptul că, adesea, fondatorii nu sunt singurele persoane care au acea problemă. Și așa ajungi la primii clienți. Și îți este foarte ușor să relaționezi cu ei, să comunici cu ei, pentru că îi înțelegi foarte bine. Când le descrii problema, aceștia sunt „da, da, exact!”.
Pentru că, așa cum spuneam mai sus, una din principalele tale provocări va fi să găsești oameni dispuși să plătească pentru ceea ce oferi.
Dar dacă rezolvi o problemă reală, acest lucru va fi mult mai ușor de făcut.
În schimb, dacă pornești de la o idee vei fi într-o situație de genul „și eu”. Și eu am o aplicație, și eu organizez evenimente, și eu vreau să fac XYZ.
Adevărul dur: nimănui nu-i pasă de ceea ce vrei să faci. Tuturor ne pasă de problemele noastre, pentru acestea căutăm soluții.